Исследование японских ученых пошатнуло теорию Стивена Хокинга о темной материи

Одна из самых известных теорий Стивена Хокинга о темной материи сильно пошатнулась после публикации результатов японской команды астрофизиков под руководством Масахиро Такада из Физико-математического института Вселенной в Кавли, сообщает Live Science. Покинувший этот мир в прошлом году известный физик считал, что эта таинственная и невидимая субстанция состоит из первичных черных дыр, появившихся сразу после Большого взрыва. Японские ученые с помощью телескопа Subaru провели эксперимент, результаты которого хоть и не опровергают полностью теорию Хокинга, но допускают, что эти черные дыры должны быть действительно крошечными, чтобы объяснить природу темной материи.

Исследование японских ученых пошатнуло теорию Стивена Хокинга о темной материи

Темная материя – это термин, которым физики прозвали загадочную субстанцию, которая, по их мнению, могла бы объяснить один интересный факт: во Вселенной все движется и вращается так, как если бы в ней находилось больше массы, чем мы способны обнаружить. Разные ученые в разное время пытались приписать свойства так называемой темной материи разным объектам. В 1970-х годах Стивен Хокинг и его коллеги предположили, что Большой взрыв мог создать большое количество относительно маленьких черных дыр — каждая размером с протон. Эти крошечные небесные тела трудно увидеть, но они будут оказывать сильное гравитационное воздействие на другие объекты — два известных свойства темной материи.

До сих пор эту теорию можно было проверить только на первичные черные дыры, масса которых больше лунной. Но с развитием технологий ученые смогли получать все более и более четкие снимки космического пространства. Для своего нового исследования группа японских астрономов использовала камеру Hyper Suprime-Cam (HSC), установленную на телескопе Subaru, расположенного на Гавайях. С ее помощью они сделали снимки всей Андромеды, ближайшей к нам галактики, пытаясь найти эти маленькие объекты. Результат их работы опубликован в журнале Nature Astronomy.

Черные дыры не излучают света, однако сверхмассивные черные дыры, как та, что находится в центре галактики M87, фотографию которой ученые недавно получили, окружены яркими аккреционными дисками из горячей материи. Но поскольку первичные дыры по размерам в миллиарды раз меньше и не имеют видимой окружающей их светящейся материи, то найти их можно только благодаря наблюдению за создаваемыми ими мощными гравитационными полями, вызывающими искажение излучения соседних объектов. Это явление называют микролинзированием.

Телескопы способны обнаруживать микролинзы черных дыр с помощью продолжительной съемки звезд. Когда черная дары проходит перед точкой наблюдения и звездой, она искажает свет светила, заставляя его «вспыхивать». Чем меньше черная дыра, тем быстрее происходит эта вспышка.

«Если объект, создающий микролинзу, обладает, скажем, одной солнечной массой, то масштаб времени (продолжительность вспышки) будет составлять от нескольких месяцев до года», — объясняет Масахиро Такада из Физико-математического института Вселенной в Кавли.

Однако первичные дыры, которые искала японская команда, обладают лишь частью этой массы – она приблизительно равна массе нашей Луны. Это означает, что наблюдаемые вспышки должны быть гораздо короче.

Такада называет камеру HSC уникальной, поскольку с помощью нее ученые смогли за раз получить изображения всех звезд галактики Андромеда с минимальной выдержкой около 2 минут. В общей сложности астрономы смогли получить около 200 снимков Андромеды за 7 часов ясной ночи. В итоге они обнаружили только одно предполагаемое событие микролинзирования. По словам Такады, если на первичные черные дыры приходится значительная доля темной материи, то они должны были увидеть около 1000 сигналов микролинзирования.

«Микролинзирование – это золотой стандарт технологий для поиска черных дыр», — говорит физик Симеон Бёрд из Калифорнийского университета, занимающийся изучением черных дыр, но не принимавший участия в последнем исследовании.

«Работа японских ученых позволяет исключить первичные черные дыры в качестве основного источника темной материи».

Означает ли это, что теория Хокинга была полностью опровергнута? Такада и Бёрд не спешат с окончательными выводами. По их словам, полученные результаты еще не могут полностью исключить существование первичных черных дыр, поскольку из-за их маленькой массы, вспышки их сигналов были бы слишком короткими, чтобы успеть их зафиксировать. По мнению исследователей, необходимо разработать новые инструменты, которые позволили бы их обнаружить.

В то же время ученые отмечают, что обнаружение даже одного такого сигнала может иметь решающее значение для последующих исследований, которые станут революционной проверкой некоторых теорий Хокинга.

«Всего лишь одно проведенное наблюдение не может нас в чем-то убедить. Необходимо провести дополнительные. Если этот сигнал действительно являлся сигналом первичной черной дыры, мы должны продолжить поиски ее родственников», — заключает Такада.

Подписывайтесь на наш новостной канал в Яндек.Дзен. Там ежедневно публикуются материалы, которые не попадают на основной сайт.

51 комментарий

1. Derrick Tiernan Derrick Tiernan 29.09.2020

You must take part in a competition for among the most effective blogs on the internet. I will suggest this website!

2. I am usually to blog writing as well as i really appreciate your web content. The short article has truly peaks my passion. I am mosting likely to bookmark your site and maintain looking for brand-new info.

3. veneers veneers 01.10.2020

Hey! Do you use Twitter? I’d like to follow you if that would be ok. I’m definitely enjoying your blog and look forward to new posts.

4. Superb post however , I was wondering if you could write a litte more on this subject? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit further. Cheers!

5. dental tartar dental tartar 02.10.2020

Greetings! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading through your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that deal with the same topics? Many thanks!

6. dentist nearby dentist nearby 02.10.2020

Heya just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different browsers and both show the same outcome.

7. instant smile teeth instant smile teeth 02.10.2020

Hey there just wanted to give you a brief heads up and let you know a few of the images aren’t loading correctly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same outcome.

8. impacted tooth impacted tooth 04.10.2020

Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no backup. Do you have any solutions to protect against hackers?

9. chipped tooth chipped tooth 04.10.2020

Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your website? My blog is in the exact same area of interest as yours and my visitors would really benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this okay with you. Thanks a lot!

10. e max e max 05.10.2020

Heya! I realize this is sort of off-topic but I needed to ask. Does managing a well-established website like yours take a lot of work? I am completely new to running a blog however I do write in my diary on a daily basis. I’d like to start a blog so I can share my experience and thoughts online. Please let me know if you have any kind of recommendations or tips for brand new aspiring blog owners. Appreciate it!

11. Admiring the persistence you put into your blog and detailed information you present. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same out of date rehashed information. Excellent read! I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

12. Randall Oven Randall Oven 07.10.2020

The when I read a blog, I hope so it doesnt disappoint me approximately that one. I mean, Yes, it was my option to read, but When i thought youd have some thing interesting to state. All I hear is often a lot of whining about something you could fix if you ever werent too busy in search of attention.

13. Curt Tonn Curt Tonn 08.10.2020

oh yeah cool, this information is actually beneficial and without a doubt will be opinion worthwhile! hahah. I’ll determine if I could try to use some of these details pertaining to my own blog. Thanks!

14. Aw, this was an actually great article. In suggestion I wish to put in creating like this furthermore? requiring time and real initiative to make an excellent short article? yet what can I state? I hesitate alot and also never seem to get something done.

15. security doors security doors 22.10.2020

Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we have created some nice procedures and we are looking to exchange strategies with others, be sure to shoot me an e-mail if interested.

16. security doors security doors 23.10.2020

Howdy! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website? I’m getting fed up of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

17. security doors security doors 23.10.2020

Hey just wanted to give you a quick heads up. The text in your content seem to be running off the screen in Opera. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The style and design look great though! Hope you get the issue fixed soon. Thanks

18. We absolutely love your blog and find many of your post’s to be just what I’m looking for. Would you offer guest writers to write content for yourself? I wouldn’t mind publishing a post or elaborating on a lot of the subjects you write regarding here. Again, awesome blog!

19. I’m not that much of a online reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back down the road. Cheers

20. Mitch Maus Mitch Maus 27.10.2020

Oh my benefits! an incredible write-up guy. Thank you Nevertheless I am experiencing problem with ur rss. Don?t understand why Incapable to subscribe to it. Exists anybody obtaining the same rss trouble? Anyone that understands kindly respond. Thnkx

21. Markus Deckard Markus Deckard 28.10.2020

Area on with this review, I truly believe this internet site requires a lot more factor to consider. I?ll most likely be once more to review a lot more, thanks for that information.

22. Amazing! This blog looks exactly like my old one! It’s on a entirely different topic but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!

23. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

24. rolling shutters rolling shutters 02.11.2020

Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything. Do you have any tips and hints for inexperienced blog writers? I’d really appreciate it.

25. Great post however , I was wondering if you could write a litte more on this topic? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further. Thank you!

26. james kerr james kerr 03.11.2020

I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to design my own blog and would like to find out where u got this from. many thanks

27. Woah! I’m really loving the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that «perfect balance» between superb usability and appearance. I must say you’ve done a excellent job with this. Additionally, the blog loads extremely quick for me on Opera. Exceptional Blog!

28. vista screens vista screens 03.11.2020

I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back in the future. Many thanks

29. security doors security doors 04.11.2020

Very good website you have here but I was wanting to know if you knew of any discussion boards that cover the same topics discussed in this article? I’d really love to be a part of community where I can get feed-back from other experienced people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Bless you!

30. Right now it appears like Movable Type is the top blogging platform available right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

31. When I initially commented I clicked the «Notify me when new comments are added» checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thanks!

32. Wow! This blog looks exactly like my old one! It’s on a totally different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!

33. Hello there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I truly enjoy reading your articles. Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Thanks!

34. My developer is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on a number of websites for about a year and am worried about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress content into it? Any help would be really appreciated!

35. Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success. If you know of any please share. Thank you!

36. Hi there! I realize this is kind of off-topic but I needed to ask. Does managing a well-established blog like yours take a lot of work? I am completely new to blogging but I do write in my diary daily. I’d like to start a blog so I can share my experience and views online. Please let me know if you have any ideas or tips for brand new aspiring bloggers. Appreciate it!

37. Incredible! This blog looks just like my old one! It’s on a totally different topic but it has pretty much the same layout and design. Superb choice of colors!

38. Do you have a spam issue on this website; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; many of us have created some nice procedures and we are looking to exchange strategies with others, be sure to shoot me an e-mail if interested.

39. abb baldor motors abb baldor motors 06.11.2020

Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that «perfect balance» between usability and visual appeal. I must say that you’ve done a fantastic job with this. Additionally, the blog loads super fast for me on Firefox. Excellent Blog!

40. security dog doors security dog doors 07.11.2020

Neat blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog stand out. Please let me know where you got your design. Thanks

41. boss screen boss screen 07.11.2020

Hi! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I truly enjoy reading through your blog posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same topics? Appreciate it!

42. With havin so much content and articles do you ever run into any problems of plagorism or copyright infringement? My website has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any ways to help prevent content from being stolen? I’d definitely appreciate it.

43. Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely glad I found it and I’ll be bookmarking and checking back frequently!

44. Hi there! I could have sworn I’ve been to this blog before but after reading through some of the post I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely glad I found it and I’ll be bookmarking and checking back frequently!