На границе нашей галактики обнаружена «невозможная звезда»

Внутри гало нашей галактики Млечный Путь астрономы обнаружили крошечную, древнюю звезду J0023+0307. На первый взгляд может показаться, что для своего возраста и местоположения — это совершенно заурядная звезда. Однако изучив объект более пристально, группа международных исследователей выяснила одну очень интересную деталь – у объекта не оказалось углеродного следа. Это настолько необычно, что ученые, которые ее исследовали заявили, что подобное светило попросту не должно существовать. Исследование ученых опубликовано в журнале Astrophysical Journal Letters.

На границе нашей галактики обнаружена «невозможная звезда»

Теперь же они открыли еще одно удивительную особенность этого объекта. Оказалось, что звезда обладает высоким содержанием лития. Само по себе это обстоятельство для старых звезд не является чем-то необычным и встречается довольно часто, однако, как считают исследователи, объект J0023 + 0307 сформировался в первых 300 миллионов лет после Большого взрыва, сразу после того, как начало умирать самое первое поколение звезд. И вот тут начинаются странности.

«Эта примитивная звезда имеет высокое содержание лития. И вполне возможно, что этот литий имеет отношение к первичному литию, который образовался после Большого взрыва», — комментирует астроном Дэвид Агуадо из Кембриджского университета.

Когда около 13,8 миллиардов лет назад Вселенная только сформировалась, естественным путем образовались только самые легкие элементы. Среди них водород и гелий, а также очень небольшое количество лития и бериллия. Процесс, в результате которого эти элементы образовались из первичного моря нейтронов, протонов, электронов, позитронов, фотонов и нейтрино, называется нуклеосинтезом Большого взрыва.

Тяжелые элементы в свою очередь появились позже, сформовавшись внутри первых звезд под воздействием колоссального давления и температуры. Когда первое поколение звезд стало погибать, эти элементы были выброшены во внешний космос и захвачены скоплениями новых молодых звезд. Именно этот факт позволяет астрономам довольно точно определять возраст той или иной звезды. Например, если в звезда не содержится большого количества тяжелых элементов (звезд с низким содержанием металлов или EMP), то является ярким признаком того, что светило сформировалось еще в те времена, когда во Вселенной попросту не было этих веществ. Исследование J0023 + 0307 показало, что в ней содержится железа в тысячу раз меньше, чем у нашего Солнца, что делает ее одной из звезд с самым низким содержанием железа среди известных светил.

Несмотря на это обстоятельство, лития в ней содержится примерно же столько, сколько содержится у прочих родственных звезд. И это очень необычно.

«Содержание лития в этой примитивной звезда аналогично его объемам у других звезд с низким содержанием железа, расположенных в гало нашей галактики. И как правило это содержание имеет постоянное значение, независимо от содержания других металлов в светиле», — говорит астроном Джонай Гонсалес Эрнандес из Канарского института астрофизики (Испания).

В обычных звездах, где необходимая для синтеза водорода температура в ядре достигает 2,5 млн градусов, литий попросту разрушается. Наблюдались случаи, когда у более крупных звезд некоторый запас лития сохранялся внутри более холодных, внешних слоях атмосферы светила. Но в мелких, горячих звездах, литий никогда ранее не встречался.

Исследователи выдвигают предположение, что температура древних звезд с низким содержанием металлов ниже, чем у более молодых. Вполне возможно, что J0023 + 0307 содержит литий, который образовался еще в процессе нуклеосинтеза Большого взрыва. Если это предположение верно, то будущие исследования в этом направлении позволят пролить свет на главную загадку Вселенной – тайну ее появления.

Подписывайтесь на наш Яндекс.Дзен. Там каждый день публикуются материалы, которые не попадают на сайт.

1. Youre so amazing! I don’t suppose Ive read anything such as this before. So wonderful to discover someone with some original ideas on this subject. realy thanks for starting this up. this website is something that is needed online, somebody with a little creativity. valuable job for bringing something new to the internet!

2. Hello! I simply wish to offer a massive thumbs up for the great information you have right here on this blog post. I will certainly be returning to your blog for more quickly.

3. tooth removal tooth removal 30.09.2020

My partner and I stumbled over here coming from a different page and thought I may as well check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to exploring your web page yet again.

4. dentist prices dentist prices 01.10.2020

Hi there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my apple iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve this issue. If you have any suggestions, please share. Many thanks!

5. endomotor endomotor 02.10.2020

Hey! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Wonderful blog and superb design.

6. Wow that was strange. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say fantastic blog!

7. Hi! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects? Thanks a ton!

8. perfect teeth perfect teeth 04.10.2020

I am curious to find out what blog platform you happen to be working with? I’m having some small security issues with my latest website and I’d like to find something more safe. Do you have any suggestions?

9. teeth teeth 04.10.2020

It’s a pity you don’t have a donate button! I’d most certainly donate to this fantastic blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will talk about this site with my Facebook group. Chat soon!

10. Great post but I was wanting to know if you could write a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit more. Appreciate it!

11. Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you spending some time and energy to put this article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

12. I blog often and I genuinely thank you for your content. This article has truly peaked my interest. I will book mark your site and keep checking for new information about once per week. I subscribed to your RSS feed too.

13. Brice Lyster Brice Lyster 06.10.2020

We’ve to say, I take pleasure in reading this web page. Maybe you could let me know how I can subscribing with it.

14. Norbert Brixner Norbert Brixner 07.10.2020

Most of the people take advantage of the list to be certain they have the many necessary elements, such as food and clothes.

15. Drema Vaill Drema Vaill 07.10.2020

Appreciate another fantastic publish. I’ve got a demo next mon, and I will probably be about the look for this type of details.

16. best cbd for pain best cbd for pain 17.10.2020

There are certainly a great deal of information like that to take into consideration. That is a fantastic indicate raise. I use the ideas over as general inspiration however plainly there are concerns like the one you bring up where the most important point will be operating in sincere good faith. I don?t know if best practices have actually emerged around things like that, but I make certain that your job is clearly identified as a level playing field. Both kids and also ladies feel the influence of just a moment?s satisfaction, for the remainder of their lives.

17. Adolfo Kolopajlo Adolfo Kolopajlo 27.10.2020

Can I simply say what a relief to find someone who actually recognizes what theyre discussing on the internet. You most definitely understand how to bring a concern to light as well as make it vital. More individuals require to read this and understand this side of the story. I cant think youre not a lot more preferred since you most definitely have the gift.

18. Jovan Benear Jovan Benear 28.10.2020

Area on with this write-up, I really think this site needs much more factor to consider. I?ll most likely be once more to read a lot more, many thanks for that information.

19. After research study a few of the post on your website now, and also I absolutely like your method of blog writing. I bookmarked it to my bookmark website list as well as will be examining back quickly. Pls check out my internet site too and let me know what you think.