В поисках противоядия от CRISPR: можно ли обращать изменения в генах?

Когда ученые, стоящие за Манхэттенским проектом, узнали о разрушении Хиросимы и Нагасаки, восторженный энтузиазм сменился мрачным сожалением. То, что начиналось как революция в области физики, мутировало в оружие массового поражения — от которого невозможно было защититься. С точки зрения биологии, у CRISPR есть разрушительная сила подобных масштабов. И ученые не хотят, чтобы история снова повторилась.

В поисках противоядия от CRISPR: можно ли обращать изменения в генах?

CRISPR: ядерное оружие в мире биологии

Всего через пять лет после открытия CRISPR Агентство перспективных оборонных исследований DARPA инициировало программу «Безопасные гены»: сотрудничество семи ведущих мировых экспертов в области редактирования генов, направленное на поиск разнообразных противоядий от CRISPR и улучшение возможностей редактирования генов в пространстве и времени.

Смысл не в том, чтобы подпитывать общественный страх перед мощным инструментом; скорее, нужно заблаговременно увидеть потенциальные опасности и найти профилактические меры или контрмеры. Если CRISPR — это биологический ящик Пандоры, он уже открыт: в клиниках начались испытания CRISPR на людях; в лаборатории технология превращается в генные драйвы, способные уничтожить целые виды. Цель программы Safe Genes — найти способ, либо много способов снова захлопнуть этот ящик.

На прошлой неделе поиски антидота CRISPR стали еще активнее. Команда во главе с доктором Амитом Чоудхари из Института Брода при Массачусетском технологическом институте, членом Safe Genes, разработала платформу «скрининга» для быстрого просеивания боле 10 000 мелких химических веществ, которые снижают активность ножниц Cas9.

Команда доработала структуру нескольких многообещающих кандидатов, чтобы еще больше повысить их способности противодействовать CRISPR, и создала две молекулы-антидота, которые препятствуют связыванию Cas9 с мишенью ДНК и ее разрезанию. Во время испытаний на клетках человека в чашках Петри молекулы проплывали через клеточные мембраны и надежно уничтожали активность CRISPR в течение нескольких минут.

Эти препараты — самые первые кандидаты — и они могут быть еще токсичнее, чем даже CRISPR, пустившийся вразнос внутри организма. Ученым придется проверить их на животных, чтобы оценить эффективность и безопасность.

Но небольшие препараты, противодействующие CRISPR, даже самые первые, доказывают, что титана CRISPR можно остановить. С платформой скрининга появляеся шанс найти еще более мощные кнопки «отмены»: химические вещества, которые однажды могут превратиться в уколы или пилюли, блокирующие нежелательную активность по редактированию генов, в медицинской сфере или даже в биологическом оружии.

«Эти результаты закладывают основу для точного химического контроля активности CRISPR/Cas9, прокладывая путь к безопасному использованию таких технологий», говорит Чоудхари.

Что уже доступно на текущий момент?

Чоудхари не единственный из команды Safe Genes, кто ищет молекулы анти-CRISPR.

В 2013 году другой член проекта, доктор Джозеф Бонди-Деноми из Калифорнийского университета в Сан-Франциско помог найти первые препараты анти-CRISPR: большие, неуклюжие белки, которые блокируют ножницы Cas9, не позволяя им узнать молекулы ДНК или связаться с ними. Его гениальная идея состояла в том, чтобы вернуться к естественным корням CRISPR как системы бактериальной иммунной защиты от вирусов.

По своей сути, CRISPR позволяет бактериям хранить «фотокарточку преступника» — вирусной ДНК — в своем собственном геноме, так что когда вирус снова атакует, ножницы Cas могут разорвать вирус на кусочки. Но фаги тоже не промахи. В эволюционной гонке они также выработали гены, создающие белки анти-CRISPR, чтобы противодействовать иммунной защите бактерий.

Обратившись к биологии фаговых анти-CRISPR в 2012 году, Бонди-Деноми обнаружил несколько новых белков, которые широко ингибируют активность Cas12a — альтернативу Cas9, которая набирает популярность в качестве диагностического инструмента. Работающая отдельно Дженнифер Дудна из Калифорнийского университета в Беркли, один из первых открывателей CRISPR и также член проекта, использовала биоинформатику, чтобы выследить горстку Cas12a-убийц, которые блокируют активность по редактированию генов в выращенных клетках человека.

В то время Дудна сказала, что эти результаты «прокладывают прямой путь к открытию еще большего количества анти-CRISPR из мира микробов».

Крошечные огоньки

И все же, белки анти-CRISPR не особо полезные выключатели в реальном мире.

С белками сложно: они большие и неуклюжие, поэтому не могут проникать в клетки и вгрызаться в механизмы CRISPR. Они чувствительны к изменениям температуры и пищеварения и не особо долго живут внутри тела. Многие из них становятся привлекательной добычей для нашей иммунной системы, которая может запустить раздражающие — если не опасные — аллергические реакции.

Маленькие молекулы, как правило, таких проблем не имеют. Они быстрые, дешевые и их эффекты обратимы. Не хотите мешать CRISPR? Просто подождите, пока молекулы вымоются. Но эффективные очень трудно найти.

И вот здесь поможет платформа скрининга Чоудхари.

Высокопроизводительная система просеивает десятки тысяч химических веществ, используя два теста, в поисках обещающих. Сперва она мониторит сегменты ДНК, привязываясь к ножницам Cas9 при помощи неоновых огоньков. ДНК размечается флуоресцентными «лампочками», которые меняют поляризацию при связывании с Cas9, подобно тому, как поляризационные очки меняются на солнечном свете. Это позволяет команде быстро отслеживать, нарушает ли молекула связь Cas9 с ДНК.

Во-вторых, система использует автоматические микроскопы, которые ищут флуоресцентные сигналы в клетках, приобретенные или утраченные в процессе активности Cas9. В одной из работ ученые использовали клетки, которые обычно светятся зеленым, пока Cas9 не вырезает ген. Потенциальный препарат анти-CRISPR позволит клеткам оставаться зеленым даже в присутствии дозы CRISPR.

В процессе работы ученые выявили молекулу BRD0539, которая не позволяет Cas9 связываться с целевой последовательностью ДНК. Действия препарата были совершенно предсказуемы: чем выше доза, тем сильнее он подавлял активность CRISPR.

Эти результаты уже помогают снизить побочные эффекты CRISPR в терапевтических условиях. В клетках доза такого препарата быстро снижала способность разрезания Cas9 вдвое, что, в свою очередь, снижало непреднамеренное вырезание HBB — гена, вовлеченного в серповидноклеточную анемию — в пять раз.

Нетрудно представить себе будущее, в котором вы можете выпить таблетку из BRD0539 — или более мощный эквивалент следующего поколения — чтобы временно снизить или остановить действие CRISPR, прежде чем он пустится вразнос в вашем теле. Препарат, будучи небольшой молекулой, остается стабильным в вашей крови и легко проникает в ваши клетки, выступая в качестве тормоза, когда CRISPR слишком силен.

Как вы думаете, станет ли CRISPR ядерной бомбой в мире биологии? Поделитесь с нами в нашем чате в Телеграме.

404 комментария

1. Youre so great! I don’t intend Ive review anything like this prior to. So great to discover someone with some initial thoughts on this subject. realy thanks for beginning this up. this internet site is something that is needed on the web, somebody with a little originality. useful job for bringing something brand-new to the internet!

2. Orville Diket Orville Diket 28.09.2020

After research study a few of the post on your site now, and also I absolutely like your means of blogging. I bookmarked it to my book marking web site checklist and also will certainly be checking back quickly. Pls take a look at my website also as well as let me know what you think.

3. Toney Bertaina Toney Bertaina 28.09.2020

After research a few of the blog posts on your internet site currently, and I genuinely like your method of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site list as well as will certainly be checking back soon. Pls have a look at my internet site also as well as let me understand what you believe.

4. There are absolutely a great deal of information like that to think about. That is a terrific point to raise. I offer the ideas over as general ideas but clearly there are concerns like the one you bring up where one of the most vital point will be working in straightforward good faith. I don?t know if best practices have actually arised around things like that, yet I am sure that your task is clearly identified as a level playing field. Both kids and girls really feel the influence of simply a moment?s satisfaction, for the rest of their lives.

5. Google Google 05.10.2020

Having read this I believed it was rather enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

6. It’s nearly impossible to find knowledgeable people about this subject, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

7. Pkv Games QQ Pkv Games QQ 06.10.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and the rest of the website is also really good.

8. agen poker online agen poker online 06.10.2020

Everything is very open with a very clear clarification of the issues. It was definitely informative. Your website is extremely helpful. Thanks for sharing!

9. daftar s128 daftar s128 06.10.2020

An impressive share! I’ve just forwarded this onto a friend who has been conducting a little homework on this. And he in fact ordered me breakfast due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this matter here on your web site.

10. You are so cool! I don’t suppose I’ve truly read through something like that before. So great to find somebody with a few genuine thoughts on this subject. Really.. many thanks for starting this up. This web site is something that’s needed on the web, someone with a bit of originality!

11. rolet online rolet online 06.10.2020

I blog frequently and I really appreciate your content. This article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your site and keep checking for new information about once per week. I opted in for your Feed too.

12. joker123 daftar joker123 daftar 06.10.2020

Hi, I do believe this is an excellent site. I stumbledupon it 😉 I may revisit yet again since i have book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.

13. poker idn poker idn 06.10.2020

I blog quite often and I seriously thank you for your content. This article has really peaked my interest. I am going to bookmark your website and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your RSS feed too.

14. Cara Transfer Cara Transfer 06.10.2020

This is the right site for anybody who really wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that’s been discussed for a long time. Excellent stuff, just excellent!

15. apk editor pro apk apk editor pro apk 06.10.2020

An intriguing discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you need to write more on this issue, it may not be a taboo subject but usually folks don’t discuss such subjects. To the next! Kind regards!!

16. wshhmobile wshhmobile 06.10.2020

Your style is really unique compared to other people I have read stuff from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I will just book mark this web site.

17. I’ve recently started a site, and the information you offer on this website has helped me a lot. Thank you for all of your time & work.

18. nguliah.com nguliah.com 07.10.2020

You have made some really good points there. I checked on the web for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

19. qqgalaxyus qqgalaxyus 07.10.2020

I blog quite often and I seriously thank you for your content. This great article has really peaked my interest. I’m going to bookmark your website and keep checking for new details about once a week. I opted in for your RSS feed as well.

20. The very next time I read a blog, Hopefully it doesn’t fail me as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read through, nonetheless I genuinely thought you would have something interesting to say. All I hear is a bunch of crying about something that you could possibly fix if you were not too busy looking for attention.

21. java388 java388 07.10.2020

Very good information. Lucky me I found your site by chance (stumbleupon). I’ve saved as a favorite for later!

22. You are so awesome! I do not think I have read through a single thing like this before. So good to find someone with a few unique thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This site is something that is needed on the internet, someone with some originality!

23. Jualfollowersmurah Jualfollowersmurah 07.10.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up and the rest of the site is also very good.

24. idnpoker idnpoker 07.10.2020

A fascinating discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you need to publish more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people do not discuss these issues. To the next! Many thanks!!

25. situs poker online situs poker online 07.10.2020

I’m very pleased to discover this web site. I wanted to thank you for your time just for this fantastic read!! I definitely really liked every part of it and I have you book-marked to see new things on your website.

26. Excellent site you’ve got here.. It’s difficult to find quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

27. Next time I read a blog, I hope that it doesn’t disappoint me just as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read, but I actually thought you would probably have something helpful to say. All I hear is a bunch of moaning about something that you could fix if you were not too busy seeking attention.

28. Harlan Digennaro Harlan Digennaro 07.10.2020

I haven’t checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I will add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend

29. mesin mati xiaomi mesin mati xiaomi 07.10.2020

After looking over a handful of the blog posts on your blog, I truly like your way of blogging. I book marked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please check out my website too and let me know what you think.

30. That is a great tip especially to those new to the blogosphere. Brief but very accurate information… Thanks for sharing this one. A must read post!

31. Latest Learnerships Latest Learnerships 08.10.2020

I wanted to thank you for this good read!! I definitely loved every bit of it. I have you saved as a favorite to look at new things you post…

32. Spot on with this write-up, I absolutely believe this web site needs much more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the info!

33. chain hoist chain hoist 08.10.2020

You are so cool! I don’t think I have read something like that before. So great to discover another person with a few unique thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This site is one thing that is required on the internet, someone with a bit of originality!

34. bandarq bandarq 08.10.2020

An impressive share! I’ve just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little research on this. And he actually ordered me dinner because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this issue here on your web site.

35. situs judi online situs judi online 08.10.2020

The next time I read a blog, Hopefully it does not fail me as much as this one. I mean, Yes, it was my choice to read through, but I really believed you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something that you can fix if you weren’t too busy looking for attention.

36. Bettye Mihalchik Bettye Mihalchik 08.10.2020

An interesting discussion may be worth comment. I do think that you simply write on this topic, it will not certainly be a taboo subject but normally consumers are insufficient to communicate on such topics. To a higher. Cheers

37. login joker123 login joker123 08.10.2020

After checking out a handful of the articles on your blog, I really appreciate your technique of writing a blog. I book-marked it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Please check out my web site as well and let me know what you think.

38. An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who was doing a little research on this. And he actually bought me breakfast because I discovered it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to discuss this issue here on your internet site.

39. Hi, I believe your blog could be having web browser compatibility issues. When I take a look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, excellent website!

40. bandarqq bandarqq 08.10.2020

I really love your website.. Excellent colors & theme. Did you build this amazing site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own website and would love to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Cheers!

41. situs pkv games situs pkv games 08.10.2020

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that’s both equally educative and engaging, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is something which too few folks are speaking intelligently about. I’m very happy that I came across this in my hunt for something relating to this.

42. poker online poker online 09.10.2020

I love reading a post that can make men and women think. Also, thank you for allowing for me to comment!

43. situs judi online situs judi online 09.10.2020

When I originally left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I receive 4 emails with the same comment. There has to be a way you are able to remove me from that service? Cheers!

44. rfp consultant rfp consultant 09.10.2020

Your style is unique compared to other folks I’ve read stuff from. I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just book mark this page.

45. langitqq langitqq 09.10.2020

May I just say what a relief to uncover somebody who actually understands what they are discussing on the internet. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to check this out and understand this side of the story. I was surprised that you aren’t more popular because you most certainly have the gift.

46. wiki4d wiki4d 09.10.2020

Great blog you’ve got here.. It’s difficult to find high-quality writing like yours nowadays. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

47. I wanted to thank you for this great read!! I definitely loved every bit of it. I have got you book marked to check out new things you post…

48. qkecil qkecil 09.10.2020

I really love your blog.. Very nice colors & theme. Did you build this amazing site yourself? Please reply back as I’m looking to create my very own site and want to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Appreciate it!

49. qkecil qkecil 09.10.2020

Great web site you have got here.. It’s difficult to find excellent writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!!

50. qbesar qbesar 09.10.2020

I absolutely love your site.. Pleasant colors & theme. Did you make this website yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own personal website and would like to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Cheers!

51. qbesar qbesar 09.10.2020

Pretty! This has been an incredibly wonderful post. Thank you for providing these details.

52. deposit pulsa poker deposit pulsa poker 09.10.2020

After exploring a few of the articles on your web site, I really like your technique of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and let me know what you think.

53. Your style is unique in comparison to other people I’ve read stuff from. I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I will just book mark this site.

54. joker123 joker123 10.10.2020

I’d like to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I really hope to see the same high-grade blog posts from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal website now 😉

55. joker123 joker123 10.10.2020

Everything is very open with a clear description of the issues. It was truly informative. Your site is extremely helpful. Thank you for sharing!

56. A fascinating discussion is worth comment. I think that you should publish more about this subject matter, it might not be a taboo matter but typically folks don’t discuss such subjects. To the next! Cheers!!

57. idn poker idn poker 10.10.2020

After exploring a handful of the blog posts on your site, I truly appreciate your way of writing a blog. I saved it to my bookmark site list and will be checking back in the near future. Please visit my website too and tell me how you feel.

58. This is the perfect site for everyone who wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a topic which has been written about for ages. Wonderful stuff, just wonderful!

59. Can I just say what a comfort to find somebody that actually understands what they are discussing on the net. You certainly realize how to bring an issue to light and make it important. More and more people need to check this out and understand this side of your story. It’s surprising you aren’t more popular given that you certainly possess the gift.

60. s128 online s128 online 10.10.2020

Hi, I do think your blog could possibly be having web browser compatibility issues. Whenever I look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it has some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, excellent website!

61. sv388 online sv388 online 10.10.2020

This website really has all the information and facts I needed about this subject and didn’t know who to ask.

62. download s128 download s128 10.10.2020

You need to be a part of a contest for one of the greatest sites on the net. I will highly recommend this website!

63. agen s128 agen s128 10.10.2020

Pretty! This has been an extremely wonderful post. Thanks for supplying these details.

64. s128 online s128 online 10.10.2020

You should be a part of a contest for one of the highest quality sites online. I most certainly will highly recommend this web site!

65. s128 s128 10.10.2020

Great site you’ve got here.. It’s difficult to find high-quality writing like yours these days. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

66. situs judi bola situs judi bola 11.10.2020

I absolutely love your blog.. Very nice colors & theme. Did you make this site yourself? Please reply back as I’m planning to create my own personal site and want to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Thanks!

67. gtekno.com gtekno.com 11.10.2020

That is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Brief but very accurate info… Appreciate your sharing this one. A must read post!

68. slot joker123 slot joker123 11.10.2020

I really love your blog.. Pleasant colors & theme. Did you build this web site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and would love to know where you got this from or exactly what the theme is named. Kudos!

69. Hello there! I could have sworn I’ve visited this web site before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Anyways, I’m certainly happy I found it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

70. joker123 joker123 11.10.2020

The next time I read a blog, Hopefully it doesn’t disappoint me just as much as this one. I mean, Yes, it was my choice to read through, but I genuinely thought you would have something helpful to say. All I hear is a bunch of complaining about something that you could possibly fix if you were not too busy seeking attention.

71. sbobet88 indonesia sbobet88 indonesia 11.10.2020

When I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve 4 emails with the same comment. Perhaps there is a means you can remove me from that service? Thanks a lot!

72. Hi! I could have sworn I’ve been to this blog before but after going through some of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly pleased I found it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

73. sbobet sbobet 11.10.2020

I like it when folks get together and share views. Great blog, continue the good work!

74. sbobet88 daftar sbobet88 daftar 11.10.2020

I need to to thank you for this very good read!! I certainly loved every little bit of it. I’ve got you bookmarked to check out new things you post…

75. I have to thank you for the efforts you’ve put in penning this website. I am hoping to check out the same high-grade blog posts from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own site now 😉

76. slot deposit pulsa slot deposit pulsa 12.10.2020

When I initially left a comment I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Thank you!

77. idn poker idn poker 12.10.2020

I’m amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something too few men and women are speaking intelligently about. I am very happy I stumbled across this during my hunt for something concerning this.

78. idn play idn play 12.10.2020

Pretty! This was an extremely wonderful article. Thanks for supplying this information.

79. idn poker play idn poker play 12.10.2020

When I initially commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I get 4 emails with the same comment. There has to be an easy method you are able to remove me from that service? Appreciate it!

80. Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you taking the time and energy to put this short article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

81. zadulqq zadulqq 13.10.2020

You are so cool! I do not think I’ve truly read anything like this before. So great to discover someone with a few original thoughts on this topic. Seriously.. thank you for starting this up. This site is something that is needed on the internet, someone with a bit of originality!

82. Hello there! I could have sworn I’ve been to this site before but after looking at some of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

83. This is a very good tip especially to those new to the blogosphere. Short but very precise info… Many thanks for sharing this one. A must read article!

84. Terimaqq Terimaqq 13.10.2020

Very good info. Lucky me I found your site by chance (stumbleupon). I have book marked it for later!

85. Aw, this was an incredibly nice post. Spending some time and actual effort to generate a really good article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don’t seem to get nearly anything done.

86. annalo.org annalo.org 13.10.2020

Hey there! I just want to give you a huge thumbs up for your great information you have right here on this post. I will be returning to your website for more soon.

87. Your style is really unique compared to other folks I have read stuff from. I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just book mark this page.

88. Bigosport Bigosport 13.10.2020

I was pretty pleased to find this page. I want to to thank you for ones time just for this fantastic read!! I definitely liked every bit of it and i also have you saved as a favorite to see new information in your blog.

89. togel online togel online 13.10.2020

It’s nearly impossible to find experienced people for this subject, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

90. You are so interesting! I don’t believe I have read anything like that before. So wonderful to find someone with some unique thoughts on this topic. Really.. many thanks for starting this up. This website is one thing that’s needed on the web, someone with some originality!

91. judi domino online judi domino online 14.10.2020

Your style is unique in comparison to other people I have read stuff from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.

92. Bunda Bunda 14.10.2020

I quite like reading an article that will make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!

93. parenting blogs parenting blogs 14.10.2020

This excellent website definitely has all the information and facts I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

94. Bunda Bunda 14.10.2020

You’ve made some good points there. I checked on the web to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this site.

95. jambitoto jambitoto 14.10.2020

After looking over a few of the blog articles on your site, I really like your way of blogging. I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my web site too and let me know what you think.

96. klinik kelamin klinik kelamin 14.10.2020

Hi there! I just would like to give you a big thumbs up for your excellent information you have got here on this post. I’ll be returning to your website for more soon.

97. Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am encountering difficulties with your RSS. I don’t understand why I am unable to subscribe to it. Is there anybody having similar RSS issues? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

98. klinik klinik 14.10.2020

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and amusing, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is something too few men and women are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I found this during my search for something regarding this.

99. casino online casino online 14.10.2020

Hi there! This blog post couldn’t be written much better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Pretty sure he will have a very good read. Many thanks for sharing!

100. anak senja anak senja 14.10.2020

I’m amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s both equally educative and engaging, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something that too few folks are speaking intelligently about. I’m very happy I found this during my search for something relating to this.

101. It’s difficult to find educated people about this subject, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

102. An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a colleague who had been doing a little homework on this. And he actually bought me breakfast because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending time to discuss this matter here on your web page.

103. casinobacarat88 casinobacarat88 14.10.2020

I would like to thank you for the efforts you have put in penning this website. I really hope to see the same high-grade blog posts from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal site now 😉

104. poker online poker online 14.10.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and also the rest of the website is very good.

105. situs judi online situs judi online 14.10.2020

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and engaging, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is an issue that too few folks are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I found this during my search for something relating to this.

106. metatrader 4 for pc metatrader 4 for pc 14.10.2020

Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However I am encountering troubles with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anybody who knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

107. judi poker judi poker 14.10.2020

Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

108. judi poker bandarq judi poker bandarq 14.10.2020

Your style is unique in comparison to other folks I have read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this page.

109. judi casino online judi casino online 15.10.2020

Good day! I could have sworn I’ve visited this web site before but after going through a few of the articles I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely pleased I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back regularly!

110. May I simply just say what a relief to discover somebody that actually understands what they’re discussing on the web. You actually realize how to bring an issue to light and make it important. More and more people should read this and understand this side of the story. I was surprised that you are not more popular given that you certainly possess the gift.

111. pkv games pkv games 15.10.2020

This is a topic that is close to my heart… Many thanks! Exactly where are your contact details though?

112. I’d like to thank you for the efforts you’ve put in penning this site. I am hoping to see the same high-grade blog posts from you later on as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my very own website now 😉

113. judi bandarq judi bandarq 15.10.2020

It’s difficult to find educated people in this particular topic, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

114. joker388.net joker388.net 15.10.2020

Can I just say what a comfort to uncover somebody who genuinely understands what they’re talking about on the internet. You certainly understand how to bring a problem to light and make it important. More and more people need to read this and understand this side of the story. I can’t believe you aren’t more popular because you most certainly possess the gift.

115. bandarq bandarq 15.10.2020

Good day! I just would like to offer you a big thumbs up for your excellent info you have got here on this post. I will be returning to your web site for more soon.

116. sv388 sv388 15.10.2020

I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoyed every little bit of it. I have you saved as a favorite to look at new things you post…

117. Bandar Judi Bandar Judi 15.10.2020

Great site you have here.. It’s difficult to find good quality writing like yours nowadays. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

118. sbobet.com sbobet.com 15.10.2020

You are so awesome! I do not think I’ve truly read a single thing like that before. So wonderful to find somebody with some genuine thoughts on this subject. Seriously.. thanks for starting this up. This website is something that is needed on the web, someone with some originality!

119. Judi Poker Online Judi Poker Online 15.10.2020

You should be a part of a contest for one of the best sites on the internet. I most certainly will highly recommend this web site!

120. idn poker idn poker 15.10.2020

I must thank you for the efforts you have put in penning this website. I am hoping to see the same high-grade blog posts from you later on as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my own website now 😉

121. Situs Judi Poker Situs Judi Poker 15.10.2020

Greetings! Very useful advice within this post! It is the little changes that make the most significant changes. Thanks a lot for sharing!

122. Pkv games Pkv games 15.10.2020

I really like reading an article that can make men and women think. Also, thank you for allowing me to comment!

123. idn poker88 idn poker88 16.10.2020

Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it 😉 I’m going to return once again since I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

124. This is the perfect website for anybody who would like to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject which has been written about for decades. Excellent stuff, just great!

125. poker88 poker88 16.10.2020

I like it whenever people come together and share thoughts. Great website, stick with it!

126. Excellent site you have here.. It’s hard to find quality writing like yours nowadays. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

127. login sv388 login sv388 16.10.2020

Everyone loves it when people get together and share opinions. Great blog, continue the good work!

128. judi depsoit pulsa judi depsoit pulsa 16.10.2020

Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It will always be useful to read articles from other writers and practice something from other web sites.

129. sbobet login sbobet login 16.10.2020

I need to to thank you for this excellent read!! I absolutely enjoyed every little bit of it. I’ve got you book marked to look at new stuff you post…

130. agen bola sbobet agen bola sbobet 16.10.2020

You’re so cool! I do not believe I have read through anything like that before. So good to find someone with some genuine thoughts on this issue. Really.. many thanks for starting this up. This site is something that’s needed on the web, someone with some originality!

131. vivoslot.net vivoslot.net 16.10.2020

Your style is so unique in comparison to other people I’ve read stuff from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this blog.

132. idnpoker idnpoker 16.10.2020

I must thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I’m hoping to view the same high-grade blog posts by you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own blog now 😉

133. Judi Bandarqq Judi Bandarqq 16.10.2020

Your style is so unique in comparison to other people I’ve read stuff from. Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this site.

134. Bandarqq Bandarqq 16.10.2020

Next time I read a blog, Hopefully it does not disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read through, however I actually thought you would have something useful to talk about. All I hear is a bunch of whining about something that you can fix if you were not too busy looking for attention.

135. Bandarqq Bandarqq 16.10.2020

Your style is very unique in comparison to other folks I’ve read stuff from. Many thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I will just book mark this site.

136. www.sbobet.com www.sbobet.com 16.10.2020

May I simply just say what a comfort to find an individual who really understands what they’re discussing online. You certainly know how to bring a problem to light and make it important. More people have to read this and understand this side of the story. I can’t believe you are not more popular because you most certainly possess the gift.

137. download idnpoker download idnpoker 17.10.2020

Greetings! Very helpful advice in this particular post! It is the little changes which will make the greatest changes. Thanks a lot for sharing!

138. idn poker apk idn poker apk 17.10.2020

Your style is so unique compared to other folks I’ve read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this blog.

139. poker 88 poker 88 17.10.2020

I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and amusing, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is something too few folks are speaking intelligently about. I’m very happy that I stumbled across this in my hunt for something concerning this.

140. idnplay login idnplay login 17.10.2020

Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I may return once again since I book marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

141. agen sv288 agen sv288 17.10.2020

Hello! I simply wish to offer you a big thumbs up for your great information you have got here on this post. I will be coming back to your website for more soon.

142. Oh my benefits! an impressive write-up guy. Thank you Nonetheless I am experiencing problem with ur rss. Don?t recognize why Incapable to register for it. Is there anybody obtaining the same rss trouble? Any individual that recognizes kindly react. Thnkx

143. This is a great tip especially to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise information… Thanks for sharing this one. A must read post!

144. An interesting discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you need to write more about this issue, it might not be a taboo matter but generally people do not talk about such topics. To the next! Best wishes!!

145. judi depsoit pulsa judi depsoit pulsa 18.10.2020

Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this informative article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

146. This is the right webpage for anybody who hopes to find out about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You definitely put a new spin on a subject that’s been discussed for decades. Excellent stuff, just excellent!

147. Aw, this was an exceptionally good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a top notch article… but what can I say… I hesitate a lot and don’t seem to get anything done.

148. agen poker online agen poker online 18.10.2020

Greetings! Very helpful advice within this article! It is the little changes that make the greatest changes. Thanks a lot for sharing!

149. situs qq online situs qq online 18.10.2020

Greetings! Very helpful advice within this article! It’s the little changes that produce the biggest changes. Many thanks for sharing!

150. download lagu download lagu 18.10.2020

That is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise information… Thanks for sharing this one. A must read article!

151. link vivoslot link vivoslot 19.10.2020

May I simply just say what a comfort to uncover somebody that actually understands what they’re talking about on the web. You actually know how to bring a problem to light and make it important. More and more people must look at this and understand this side of the story. I can’t believe you aren’t more popular because you most certainly possess the gift.

152. Greetings! Very helpful advice within this post! It’s the little changes that make the most significant changes. Many thanks for sharing!

153. vivoslot net vivoslot net 19.10.2020

Right here is the right website for anyone who hopes to understand this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You definitely put a new spin on a subject that’s been discussed for ages. Excellent stuff, just great!

154. After looking into a number of the blog posts on your web site, I really like your technique of writing a blog. I book marked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Take a look at my website as well and let me know how you feel.

155. An impressive share! I have just forwarded this onto a coworker who has been doing a little research on this. And he in fact bought me lunch due to the fact that I found it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this matter here on your website.

156. You are so interesting! I do not think I’ve truly read anything like that before. So good to find another person with some unique thoughts on this issue. Seriously.. many thanks for starting this up. This website is one thing that’s needed on the web, someone with some originality!

157. Having read this I believed it was really informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

158. Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you so much, However I am having problems with your RSS. I don’t know why I can’t subscribe to it. Is there anybody else getting the same RSS problems? Anyone who knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

159. You have made some good points there. I looked on the net for more info about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

160. joker 123 slot joker 123 slot 20.10.2020

Hi! I could have sworn I’ve been to this website before but after going through many of the posts I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely pleased I came across it and I’ll be bookmarking it and checking back frequently!

161. joker123 joker123 20.10.2020

After I initially commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve four emails with the exact same comment. Is there an easy method you are able to remove me from that service? Thanks a lot!

162. I’m impressed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s both equally educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is something not enough people are speaking intelligently about. I’m very happy that I found this in my search for something concerning this.

163. idn poker88 idn poker88 20.10.2020

After looking at a handful of the articles on your site, I honestly appreciate your technique of blogging. I added it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my web site too and let me know how you feel.

164. poker 88 poker 88 20.10.2020

Howdy! This article could not be written much better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He constantly kept preaching about this. I will forward this article to him. Fairly certain he’ll have a very good read. Many thanks for sharing!

165. joker 123 joker 123 20.10.2020

Hi there, There’s no doubt that your site may be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your website in Safari, it looks fine but when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, great blog!

166. joker 123 slot joker 123 slot 20.10.2020

Hello! I could have sworn I’ve been to your blog before but after looking at some of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

167. idnplay.com idnplay.com 20.10.2020

Excellent blog you have got here.. It’s hard to find high quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! Take care!!

168. vivo slot vivo slot 20.10.2020

You are so cool! I do not believe I have read something like that before. So great to discover another person with a few genuine thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This website is something that is needed on the web, someone with some originality!

169. vivo slot vivo slot 20.10.2020

I enjoy looking through a post that can make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

170. bola sbobet888 bola sbobet888 21.10.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t understand why I am unable to join it. Is there anybody else getting similar RSS problems? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

171. sv388 casino sv388 casino 21.10.2020

I must thank you for the efforts you’ve put in writing this site. I really hope to view the same high-grade blog posts from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own site now 😉

172. sv3888 sv3888 21.10.2020

Aw, this was an exceptionally nice post. Taking the time and actual effort to create a superb article… but what can I say… I put things off a lot and never manage to get nearly anything done.

173. sv388 sv388 21.10.2020

Pretty! This was an extremely wonderful article. Many thanks for providing these details.

174. idn poker idn poker 21.10.2020

Good web site you have got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I truly appreciate people like you! Take care!!

175. sv3888 sv3888 21.10.2020

Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I will come back once again since I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.

176. Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon every day. It will always be useful to read through articles from other authors and practice a little something from their sites.

177. agen slot vivoslot agen slot vivoslot 22.10.2020

Howdy, There’s no doubt that your website may be having internet browser compatibility issues. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however when opening in IE, it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, fantastic site!

178. vivo slot vivo slot 22.10.2020

I needed to thank you for this good read!! I absolutely loved every bit of it. I’ve got you book-marked to look at new stuff you post…

179. You are so cool! I don’t think I have read through anything like that before. So great to find someone with a few unique thoughts on this subject. Seriously.. many thanks for starting this up. This website is one thing that’s needed on the web, someone with a little originality!

180. slot vivo slot vivo 22.10.2020

This is the right website for everyone who hopes to understand this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic which has been discussed for a long time. Excellent stuff, just excellent!

181. vivo slot apk vivo slot apk 22.10.2020

Your style is really unique in comparison to other folks I’ve read stuff from. Thanks for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just book mark this blog.

182. login pkv poker login pkv poker 22.10.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am experiencing troubles with your RSS. I don’t know why I can’t subscribe to it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

183. daftar pkv poker daftar pkv poker 22.10.2020

This excellent website definitely has all the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

184. live chat idnpoker live chat idnpoker 22.10.2020

Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It’s always interesting to read content from other writers and practice something from other sites.

185. slot vivo slot vivo 23.10.2020

Hi! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through some of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely delighted I came across it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

186. Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It’s always exciting to read through articles from other writers and practice a little something from other web sites.

187. idn live idn live 23.10.2020

I wanted to thank you for this wonderful read!! I certainly enjoyed every little bit of it. I have got you saved as a favorite to check out new things you post…

188. slot vivo slot vivo 23.10.2020

After going over a handful of the articles on your site, I honestly like your technique of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site as well and let me know your opinion.

189. Hello there! I simply would like to give you a big thumbs up for the excellent information you have got right here on this post. I am coming back to your site for more soon.

190. joker 123 apk joker 123 apk 23.10.2020

Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. It will always be interesting to read through articles from other authors and practice a little something from other web sites.

191. vivoslot.net vivoslot.net 23.10.2020

Hi there! I could have sworn I’ve been to this web site before but after looking at some of the articles I realized it’s new to me. Anyways, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back regularly!

192. agen joker agen joker 23.10.2020

You’re so cool! I don’t believe I’ve truly read anything like this before. So wonderful to discover another person with unique thoughts on this subject. Really.. many thanks for starting this up. This web site is one thing that is needed on the web, someone with a bit of originality!

193. download joker123 download joker123 24.10.2020

Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However I am having difficulties with your RSS. I don’t know why I am unable to subscribe to it. Is there anybody else getting identical RSS issues? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

194. slot vivoslot slot vivoslot 24.10.2020

Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It’s always interesting to read content from other authors and use something from other websites.

195. vivo slot online vivo slot online 24.10.2020

I needed to thank you for this great read!! I absolutely loved every little bit of it. I have got you book-marked to check out new stuff you post…

196. agen vivoslot agen vivoslot 24.10.2020

Hello there! This article couldn’t be written any better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I will forward this article to him. Pretty sure he’ll have a great read. I appreciate you for sharing!

197. vivoslot vivoslot 24.10.2020

Good day! I could have sworn I’ve been to this web site before but after going through some of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I found it and I’ll be book-marking it and checking back regularly!

198. It’s nearly impossible to find well-informed people on this subject, however, you seem like you know what you’re talking about! Thanks

199. judi deposit pulsa judi deposit pulsa 24.10.2020

An impressive share! I’ve just forwarded this onto a co-worker who had been doing a little research on this. And he actually bought me dinner simply because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to discuss this topic here on your web page.

200. I’m amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is something that too few people are speaking intelligently about. Now i’m very happy I stumbled across this in my hunt for something relating to this.

201. Hello there, I think your web site could be having internet browser compatibility problems. When I look at your website in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, excellent site!

202. idn poker idn poker 25.10.2020

Next time I read a blog, I hope that it does not disappoint me as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read, however I actually believed you would have something useful to say. All I hear is a bunch of whining about something you could fix if you were not too busy looking for attention.

203. idnpoker idnpoker 25.10.2020

This page really has all of the information I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

204. idn poker idn poker 25.10.2020

Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you finding the time and effort to put this content together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

205. I blog often and I genuinely appreciate your content. This great article has really peaked my interest. I will book mark your blog and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed too.

206. dingdong 42d dingdong 42d 25.10.2020

Everything is very open with a very clear description of the challenges. It was really informative. Your site is very useful. Thank you for sharing!

207. togel dingdong togel dingdong 25.10.2020

Next time I read a blog, Hopefully it does not fail me just as much as this one. I mean, Yes, it was my choice to read through, however I truly believed you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something that you can fix if you weren’t too busy seeking attention.

208. dingdong 24d dingdong 24d 25.10.2020

After going over a few of the blog articles on your web site, I seriously appreciate your way of blogging. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and tell me what you think.

209. I seriously love your site.. Very nice colors & theme. Did you develop this site yourself? Please reply back as I’m hoping to create my own website and would like to know where you got this from or just what the theme is named. Thanks!

210. keluaran togel keluaran togel 25.10.2020

I absolutely love your site.. Great colors & theme. Did you build this website yourself? Please reply back as I’m planning to create my own site and want to find out where you got this from or exactly what the theme is named. Thank you!

211. totobet hk totobet hk 25.10.2020

Hi, I do think this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I’m going to come back yet again since I bookmarked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide others.

212. This is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise info… Thank you for sharing this one. A must read post!

213. totobet hk sgp totobet hk sgp 25.10.2020

I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is an issue that not enough men and women are speaking intelligently about. I am very happy I found this during my hunt for something concerning this.

214. totobet sgp totobet sgp 25.10.2020

Nice post. I learn something totally new and challenging on blogs I stumbleupon on a daily basis. It will always be exciting to read through articles from other authors and use a little something from other websites.

215. s128 s128 26.10.2020

An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little research on this. And he in fact ordered me dinner due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this topic here on your web site.

216. s128 s128 26.10.2020

The very next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this one. After all, I know it was my choice to read, but I truly believed you would have something interesting to say. All I hear is a bunch of complaining about something you could possibly fix if you weren’t too busy looking for attention.

217. s128 s128 26.10.2020

You should be a part of a contest for one of the most useful sites online. I’m going to highly recommend this website!

218. sv388 sv388 26.10.2020

Greetings! Very useful advice within this post! It’s the little changes that will make the biggest changes. Many thanks for sharing!

219. s128 online s128 online 27.10.2020

Very good post! We will be linking to this particularly great article on our website. Keep up the great writing.

220. download joker388 download joker388 27.10.2020

I blog often and I genuinely thank you for your content. Your article has really peaked my interest. I’m going to book mark your site and keep checking for new information about once a week. I opted in for your Feed too.

221. judi pulsa judi pulsa 27.10.2020

I needed to thank you for this good read!! I absolutely enjoyed every little bit of it. I’ve got you bookmarked to check out new stuff you post…

222. agen judi pulsa agen judi pulsa 27.10.2020

Good blog you have here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I honestly appreciate people like you! Take care!!

223. slot joker123 slot joker123 27.10.2020

An outstanding share! I have just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little homework on this. And he actually ordered me lunch simply because I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending time to discuss this issue here on your site.

224. Having read this I believed it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this informative article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

225. joker123 joker123 28.10.2020

Everyone loves it when folks come together and share views. Great blog, stick with it!

226. s128 s128 28.10.2020

This is a topic which is near to my heart… Best wishes! Exactly where are your contact details though?

227. sabung ayam online sabung ayam online 28.10.2020

Howdy! This blog post couldn’t be written any better! Going through this post reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this. I’ll send this information to him. Pretty sure he’ll have a good read. Many thanks for sharing!

228. joker123 joker123 28.10.2020

I wanted to thank you for this good read!! I definitely enjoyed every bit of it. I have got you bookmarked to look at new things you post…

229. sbobet sbobet 28.10.2020

Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I’m going to come back once again since i have book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.

230. After looking into a few of the articles on your web site, I truly appreciate your technique of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my web site as well and let me know how you feel.

231. login sbobet login sbobet 28.10.2020

I need to to thank you for this wonderful read!! I definitely enjoyed every little bit of it. I’ve got you bookmarked to look at new stuff you post…

232. vivoslot vivoslot 28.10.2020

An intriguing discussion is worth comment. I believe that you should write more about this subject matter, it may not be a taboo subject but typically people do not speak about these subjects. To the next! Cheers!!

233. Johnnie Dowling Johnnie Dowling 28.10.2020

Oh my benefits! a fantastic post guy. Thanks Nonetheless I am experiencing issue with ur rss. Don?t know why Unable to register for it. Exists anybody getting the same rss issue? Anyone who recognizes kindly respond. Thnkx

234. joker 123 joker 123 29.10.2020

This is a topic that is close to my heart… Cheers! Where are your contact details though?

235. idnpoker idnpoker 29.10.2020

Hi! I just wish to offer you a huge thumbs up for your excellent info you have right here on this post. I will be coming back to your website for more soon.

236. sbobet sbobet 29.10.2020

Greetings! Very useful advice in this particular post! It is the little changes that produce the most important changes. Thanks a lot for sharing!

237. idnpoker login idnpoker login 29.10.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the site is very good.

238. togelwap togelwap 29.10.2020

Hello there! This blog post couldn’t be written much better! Looking at this post reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I am going to forward this article to him. Pretty sure he’s going to have a great read. Thank you for sharing!

239. idnpoker download idnpoker download 29.10.2020

Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to create a superb article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don’t manage to get nearly anything done.

240. download s128 download s128 30.10.2020

Having read this I believed it was really informative. I appreciate you finding the time and energy to put this short article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

241. s128.apk s128.apk 30.10.2020

The very next time I read a blog, Hopefully it doesn’t disappoint me as much as this one. After all, I know it was my choice to read through, however I actually thought you’d have something useful to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something that you can fix if you weren’t too busy seeking attention.

242. sabung ayam online sabung ayam online 30.10.2020

I was very happy to discover this page. I want to to thank you for your time just for this fantastic read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you book marked to look at new information on your web site.

243. daftar akun s128 daftar akun s128 30.10.2020

After checking out a few of the articles on your website, I truly like your way of blogging. I book-marked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and tell me how you feel.

244. poker online poker online 30.10.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I am going through issues with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it. Is there anybody else getting identical RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

245. download s1288 download s1288 31.10.2020

Greetings! Very useful advice within this article! It’s the little changes that make the largest changes. Thanks a lot for sharing!

246. A fascinating discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you need to write more on this subject matter, it may not be a taboo matter but typically folks don’t speak about these topics. To the next! All the best!!

247. daftar sv 388 daftar sv 388 31.10.2020

This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Thanks!

248. sv3888 sv3888 31.10.2020

I truly love your blog.. Very nice colors & theme. Did you make this site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my very own website and want to know where you got this from or just what the theme is named. Thank you!

249. s128 login s128 login 31.10.2020

Everything is very open with a clear description of the challenges. It was definitely informative. Your website is very helpful. Thanks for sharing!

250. daftar s1288 daftar s1288 31.10.2020

Everything is very open with a precise description of the issues. It was definitely informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing!

251. daftar sv388 daftar sv388 01.11.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am having issues with your RSS. I don’t know why I am unable to subscribe to it. Is there anybody else having the same RSS issues? Anybody who knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

252. login sv388 login sv388 01.11.2020

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and the rest of the site is very good.

253. sv388 online sv388 online 01.11.2020

I really like reading through a post that will make people think. Also, many thanks for permitting me to comment!

254. s128 daftar s128 daftar 01.11.2020

Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you spending some time and energy to put this article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

255. agen s128 agen s128 01.11.2020

Greetings, I believe your website might be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Other than that, great blog!

256. s128 apk s128 apk 01.11.2020

I have to thank you for the efforts you’ve put in penning this blog. I am hoping to view the same high-grade blog posts from you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal blog now 😉

257. download s128 download s128 02.11.2020

Hi there! I could have sworn I’ve been to this site before but after looking at a few of the posts I realized it’s new to me. Regardless, I’m definitely pleased I discovered it and I’ll be book-marking it and checking back often!

258. s128 apk s128 apk 02.11.2020

I love reading a post that can make people think. Also, many thanks for allowing me to comment!

259. joker123 slot joker123 slot 02.11.2020

Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you so much, However I am experiencing problems with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t subscribe to it. Is there anyone else having identical RSS problems? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

260. joker123 slot joker123 slot 02.11.2020

You need to take part in a contest for one of the highest quality blogs online. I am going to highly recommend this blog!

261. joker123 slot joker123 slot 02.11.2020

Great post! We will be linking to this particularly great article on our website. Keep up the good writing.

262. jokerwin123 slot jokerwin123 slot 02.11.2020

That is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere. Short but very accurate info… Appreciate your sharing this one. A must read post!

263. joker888 slot joker888 slot 02.11.2020

This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Thanks!

264. Greetings, I believe your site might be having browser compatibility problems. Whenever I look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, fantastic website!

265. joker388 joker388 03.11.2020

This is a topic which is close to my heart… Thank you! Where are your contact details though?

266. slot joker 123 slot joker 123 03.11.2020

You are so interesting! I don’t suppose I have read through anything like this before. So great to find someone with original thoughts on this subject matter. Seriously.. thank you for starting this up. This website is something that is required on the internet, someone with some originality!

267. joker388 slot joker388 slot 03.11.2020

I’m impressed, I must say. Seldom do I come across a blog that’s both equally educative and entertaining, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is an issue that too few folks are speaking intelligently about. I’m very happy I came across this in my hunt for something regarding this.

268. joker123 slot joker123 slot 03.11.2020

After going over a few of the blog articles on your blog, I really appreciate your way of writing a blog. I saved it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me what you think.

269. joker123 joker123 03.11.2020

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this write-up and also the rest of the website is also very good.

270. slot joker123 slot joker123 03.11.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up plus the rest of the site is also really good.

271. joker 123 joker 123 03.11.2020

Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to produce a top notch article… but what can I say… I hesitate a whole lot and never seem to get anything done.

272. daftar agen sv388 daftar agen sv388 03.11.2020

Hello! I just wish to offer you a huge thumbs up for your excellent info you’ve got here on this post. I’ll be coming back to your site for more soon.

273. sabung ayam online sabung ayam online 03.11.2020

The next time I read a blog, I hope that it won’t disappoint me just as much as this one. I mean, Yes, it was my choice to read through, but I truly believed you would probably have something helpful to say. All I hear is a bunch of crying about something you could possibly fix if you weren’t too busy searching for attention.

274. sbobet bola sbobet bola 03.11.2020

After looking into a few of the blog articles on your web page, I honestly like your technique of writing a blog. I added it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and let me know your opinion.

275. vivoslot daftar vivoslot daftar 03.11.2020

Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it 😉 I’m going to return once again since i have book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide others.

276. slot pulsa slot pulsa 03.11.2020

This site was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Many thanks!

277. togel wap hk togel wap hk 04.11.2020

This is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise information… Thanks for sharing this one. A must read article!

278. Can I simply just say what a comfort to find somebody that actually understands what they are talking about over the internet. You actually know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people ought to look at this and understand this side of the story. I can’t believe you are not more popular because you most certainly possess the gift.

279. dingdong 42d dingdong 42d 04.11.2020

Your style is so unique in comparison to other people I’ve read stuff from. Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just bookmark this site.

280. dingdong casino dingdong casino 04.11.2020

I would like to thank you for the efforts you have put in penning this blog. I really hope to view the same high-grade content from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own blog now 😉

281. dingdongtogel dingdongtogel 04.11.2020

Greetings! Very helpful advice within this article! It’s the little changes that will make the largest changes. Thanks for sharing!

282. wap togel wap togel 04.11.2020

Howdy! This post couldn’t be written much better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I am going to forward this article to him. Fairly certain he will have a very good read. Thank you for sharing!

283. May I simply say what a relief to uncover somebody that actually knows what they are discussing on the net. You definitely know how to bring a problem to light and make it important. More people need to check this out and understand this side of your story. I can’t believe you are not more popular given that you certainly possess the gift.

284. idnpoker88 idnpoker88 05.11.2020

This is a topic that is near to my heart… Many thanks! Exactly where are your contact details though?

285. dingdong 42d dingdong 42d 05.11.2020

Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon every day. It’s always helpful to read through content from other authors and practice a little something from their web sites.

286. Having read this I believed it was extremely informative. I appreciate you spending some time and effort to put this informative article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

287. idn poker login idn poker login 05.11.2020

An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little homework on this. And he actually bought me lunch due to the fact that I discovered it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this subject here on your site.

288. daftar idn poker daftar idn poker 05.11.2020

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s both equally educative and entertaining, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The issue is something that not enough men and women are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I stumbled across this during my search for something relating to this.

289. Hi! I just want to offer you a huge thumbs up for your excellent information you’ve got here on this post. I’ll be coming back to your blog for more soon.

290. idn play login idn play login 05.11.2020

Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you so much, However I am having issues with your RSS. I don’t know the reason why I am unable to join it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

291. slot online slot online 06.11.2020

Hi there! I could have sworn I’ve visited your blog before but after browsing through many of the articles I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely pleased I came across it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

292. I blog frequently and I truly appreciate your information. This great article has truly peaked my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for new details about once per week. I opted in for your RSS feed as well.

293. Nice message. I learn something a lot more difficult on various blog sites everyday. It will certainly constantly be stimulating to check out web content from various other authors and also practice a something from their shop. I?d prefer to make use of some with the content on my blog whether you don?t mind. Natually I?ll offer you a web link on your web blog site. Many thanks for sharing.

294. bandarq bandarq 10.11.2020

When I initially commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I receive four emails with the same comment. Is there an easy method you can remove me from that service? Kudos!

295. KUR Bank BRI KUR Bank BRI 11.11.2020

I enjoy reading through a post that can make men and women think. Also, thanks for allowing for me to comment!