Вода необычной формы может быть самой распространенной во Вселенной

Недавно в Лаборатории лазерной энергетики в Брайтоне, штат Нью-Йорк, один из самых мощных лазеров в мире ударил в каплю воды, создав ударную волну, которая подняла давление в этой воде до миллионов атмосфер, а температуру — до тысяч градусов. Рентгеновские лучи, которые прошли через эту каплю в ту же долю секунды, явили человечеству первый проблеск воды в таких экстремальных условиях. Они показали, что вода внутри ударной волны не стала перегретой жидкостью или газом. Нет, вода замерзла.

Вода необычной формы может быть самой распространенной во Вселенной

Как это ни парадоксально, атомы воды замерзли, образовав кристаллический лед. Впрочем, как и предполагали физики, щурящиеся на экраны в соседней комнате.

«Вы слышите выстрел и в тот же момент видите, что произошло нечто интересное», говорит Мариус Милло из Ливерморской национальной лаборатории им. Лоуренса, который проводил эксперимент вместе с Федерикой Коппари.

Что происходит с водой при высоком давлении и температуре?

Результаты этой работы, опубликованной на этой неделе в Nature, подтверждают существование «суперионного льда», новой фазы воды с причудливыми свойствами. В отличие от знакомого вам льда, который можно найти в морозилке или на северном полюсе, суперионный лед черный и горячий. Кубик такого льда весил в четыре раза больше обычного. Впервые его существование было предсказано более 30 лет назад, и хотя его до сих пор никогда не видели, ученые считают, что он может быть одним из самых распространенных видов воды во Вселенной.

Даже в Солнечной системе большая часть воды, вероятно, находится в форме суперионного льда — в недрах Урана и Нептуна. Ее больше, чем жидкой воды в океанах Земли, Европы и Энцелада. Открытие суперионного льда могло бы решить старые загадки о составе этих «ледяных гигантов».

Ученые уже обнаружили восемнадцать изумительных архитектур ледяного кристалла, включая гексагональное расположение молекул воды в обычном льду (Ih). После льда-I, который бывает двух форм, Ih и Ic, остальные формы пронумерованы от II до XVII по порядку открытия. Да, «лед-9» на самом деле существует, но его свойства вовсе не такие, как в романе Курта Воннегута «Колыбель для кошки».

Суперионный лед может претендовать на мантию льда-XVIII. Это новый кристалл, но есть в нем одно но. Все ранее известные водяные льды состоят из неповрежденных молекул воды, в которых один атом кислорода связан с двумя атомами водорода. Но суперионный лед, как показывают новые измерения, не такой. Он существует в некоем сюрреалистическом лимбе, наполовину твердом, наполовину жидком. Отдельные молекулы воды распадаются. Атомы кислорода формируют кубическую решетку, но атомы водорода разливаются свободно, протекая, как жидкость, через жесткую клетку кислорода.

Специалисты говорят, что обнаружение суперионного льда оправдывает компьютерные прогнозы, которые могут помочь физикам-материаловедам создавать будущие вещества с индивидуальными свойствами. А обнаружение этого льда требовало сверхбыстрых измерений и точного контроля температуры и давления, что стало возможным лишь в условиях усовершенствования экспериментальных методов.

«Все это было невозможно сделать, скажем, пять лет назад», говорит Кристоф Зальцманн из Лондонского университетского колледжа, который открыл льды-XIII, -XIV и XV. «Это безусловно окажет огромное влияние».

Физик Ливия Бове из Национального центра научных исследований Франции считает, что поскольку молекулы воды распадаются, это не совсем новая фаза воды. «Это новое состояние вещества, что довольно впечатляюще».

Паззлы на льду

Физики охотились за суперионным льдом много лет — с тех пор, как примитивная компьютерная симуляция Пьерфранко Демонтиса в 1988 году предсказала, что вода примет эту странную, почти металлическую форму, если вытолкнуть ее за пределы карты известных ледяных фаз.

Моделирование показало, что под сильным давлением и теплом молекулы воды разрушаются. Атомы кислорода заключаются в кубическую решетку, а «водород начинает прыгать из одного положение в кристалле в другое, снова и снова», говорит Милло. Эти прыжки между узлами решетки настолько быстрые, что атомы водорода — которые ионизируются, превращаясь, по сути, в положительно заряженные протоны — ведут себя как жидкость.

Появилось предположение, что суперионный лед будет проводить электричество, как металл, и водород будет выполнять роль электронов. Наличие этих свободных атомов водорода также усилит беспорядочность льда, его энтропию. В свою очередь, увеличение энтропии сделает лед стабильнее, чем другие виды ледяных кристаллов, в результате чего его температура плавления вырастет.

Представить это все легко, поверить в это — трудно. Первые модели использовали упрощенную физику, продираясь сквозь квантовую природу реальных молекул. Более поздние симуляции добавили больше квантовых эффектов, но все же обошли фактические уравнения, необходимые для описания взаимодействия нескольких квантовых тел, которое слишком трудно рассчитать. Вместо этого они полагались на приближения, что повышало вероятность того, что весь этот сценарий окажется миражом в симуляции. Эксперименты, между тем, не могли создать необходимое давление и произвести достаточно тепла, чтобы расплавить это прочное вещество.

И когда все уже забросили эту затею, планетологи высказали собственные подозрения, что у воды может быть суперионная фаза льда. Примерно в то же время, когда эта фаза была впервые предсказана, зонд «Вояджер-2» отправился во внешнюю солнечную систему и обнаружил что-то странное в магнитных полях ледяных гигантов Урана и Нептуна.

Поля вокруг других планет Солнечной системы, по-видимому, состоят из строго определенных северного и южного полюса, без особой другой структуры. Похоже на то, как будто в них находятся стержневые магниты, выровненные по осям вращения. Планетологи связывают это с «динамо»: внутренними областями, где проводящие жидкости поднимаются и вращаются по мере вращения планеты, создавая огромные магнитные поля.

Напротив, магнитные поля, исходящие от Урана и Нептуна, выглядели более громоздкими и сложными, с более чем двумя полюсами. Они также не выравнивались близко к вращению своих планет. Один из способов добиться такого состоит в том, чтобы каким-то образом ограничить проводящую жидкость, ответственную за динамо, лишь тонкой внешней оболочкой планеты, вместо того, чтобы позволить ей проникнуть внутрь ядра.

Но идея о том, что эти планеты могут иметь твердые ядра, не способные генерировать динамо, не казалась реалистичной. Если бы вы пробурили эти ледяные гиганты, вы бы ожидали сперва столкнуться со слоем ионной воды, которая будет течь, проводить токи и участвовать в динамо. Кажется, что даже более глубокий материал, даже при более высоких температурах также будет жидкостью, но это наивно. У планетологов есть шутка о том, что недра Урана и Нептуна вообще не могут быть твердыми. Но оказалось, что могут.

Взрывной лед

Коппари, Милло и их команда собрали кусочки головоломки вместе.

В более раннем эксперименте, опубликованном в феврале 2018 года, физики получили косвенные доказательства существования суперионного льда. Они сжимали каплю воды комнатной температуры между заостренными концами двух ограненных алмазов. Когда давление поднялось примерно до гигапаскаля, что примерно в 10 раз больше, чем на дне Марианской впадины, воды превратилась в тетрагональный кристалл, лед-VI. На 2 гигапаскалях он перешел в лед-VII, более плотную, кубическую форму, прозрачную для невооруженного глаза, которая, как недавно обнаружили ученые, также существует в крошечных карманах внутри природных алмазов.

Затем, используя лазер OMEGA в Лаборатории лазерной энергетики, Милло и его коллеги нацелились на лед-VII, все еще зажатый между алмазными наковальнями. Когда лазер ударил по поверхности алмаза, он испарил материал вверх, по сути отбросив алмаз в противоположном направлении и отправив ударную волну через лед. Команда Милло обнаружила, что сверхсдавленный лед расплавился при температуре порядка 4700 градусов по Цельсию, как и ожидалось для суперионного льда, и что он проводил электричество, благодаря движению заряженных протонов.

После того, как прогнозы относительно объемных свойств суперионного льда подтвердились, новое исследование Коппари и Милло должно было подтвердить его структуру. Если вы хотите подтвердить кристаллическую природу, вам нужна дифракция рентгеновских лучей.

Их новый эксперимент пропустил лед-VI и лед-VII вообще. Вместо этого команда просто разбила воду между алмазными наковальнями лазерными выстрелами. Спустя миллиардные доли секунды, пока ударные волны проникали сквозь и вода начала кристаллизоваться в нанометровые кубики льда, ученые добавили еще 16 лазерных лучей, чтобы испарить тонкий кусок железа рядом с образцом. Получившаяся плазма залила кристаллизующуюся воду рентгеновскими лучами, которые затем дифрагировали от кристаллов льда и позволили команде различить их структуру.

Атомы в воде перестроились в давно предсказанную, но никогда ранее не виданную архитектуру, лед-XVIII: кубическую решетку с атомами кислорода на каждом углу и в центре каждой грани.

«Это настоящий прорыв», говорит Коппари.

«Тот факт, что существование этой фазы не является артефактом квантово-молекулярного динамического моделирования, а вполне реально — это очень радует», говорит Бове.

И такого рода успешная перекрестная проверка как моделирования, так и настоящего суперионного льда предполагает, что конечная «мечта» исследователей физики материалов может быть вскоре достигнута. «Вы говорите мне, какие свойства материала вам нужны, мы идем к компьютеру и теоретически выясняем, какой материал и какая кристаллическая структура вам нужна», говорит Раймонд Джанлоз, ученый Калифорнийского университета в Беркли.

Новый анализ также намекает на то, что хотя суперионный лед действительно проводит некоторое электричество, он является рыхловатым, но твердым веществом. Он будет понемногу растекаться, но течь — нет. Таким образом, жидкие слои внутри Урана и Нептуна могут остановиться примерно на 8000 километрах вглубь планеты, где начнется огромная мантия зыбкого суперионного льда. Это ограничивает большинство действий динамо на меньших глубинах, учитывая необычные поля планет.

Другие планеты и луны Солнечной системы, вероятно, не располагают внутренними температурами и давлениями, которые позволили бы существовать суперионному льду. Но множество экзопланет размеров ледяных гигантов позволяют предположить, что это вещество — суперионный лед — будет распространен в ледяных мирах по всей галактике.

Конечно, ни одна планета не будет содержать одну только воду. Ледяные гиганты в нашей Солнечной системе также замешаны из метана и аммиака. Степень, в которой суперионное поведение на самом деле находит место в природе, «будет зависеть от того, существуют ли эти фазы, когда мы замешиваем воду с другими материалами», говорят ученые. Впрочем, суперионный аммиак также должен существовать.

Эксперименты продолжаются. Как думаете, узнаем ли мы однажды, что находится в центре крупнейших тел в нашей Солнечной системе? Поделитесь мнением в нашем чате в Телеграме.

391 комментарий

1. Brant Vora Brant Vora 29.09.2020

This web site is truly a walk-through for all of the information you desired about this and didn?t recognize who to ask. Look here, as well as you?ll most definitely find it.

2. This internet site is really a walk-through for every one of the info you wanted concerning this and also didn?t understand that to ask. Glance below, and you?ll definitely uncover it.

3. Google Google 05.10.2020

Hi there, I think your website might be having browser compatibility problems. Whenever I look at your blog in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Apart from that, fantastic blog!

4. Esiabet Esiabet 05.10.2020

Greetings! Very useful advice in this particular article! It is the little changes which will make the most significant changes. Many thanks for sharing!

5. Good day! I could have sworn I’ve visited your blog before but after looking at some of the posts I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back often!

6. Can I just say what a relief to discover someone that really knows what they’re discussing on the internet. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. A lot more people really need to check this out and understand this side of the story. I can’t believe you are not more popular since you most certainly possess the gift.

7. situs poker online situs poker online 06.10.2020

Nice post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It will always be useful to read through content from other authors and use something from their web sites.

8. judi online judi online 06.10.2020

Greetings! Very useful advice in this particular article! It is the little changes that will make the largest changes. Many thanks for sharing!

9. I blog often and I truly thank you for your content. Your article has truly peaked my interest. I’m going to take a note of your site and keep checking for new details about once a week. I opted in for your Feed as well.

10. Worksheets Free Worksheets Free 06.10.2020

Aw, this was a really nice post. Spending some time and actual effort to create a superb article… but what can I say… I hesitate a lot and don’t manage to get anything done.

11. s1288 s1288 06.10.2020

I must thank you for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping to view the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own website now 😉

12. Aw, this was an exceptionally nice post. Taking a few minutes and actual effort to make a great article… but what can I say… I hesitate a whole lot and never seem to get anything done.

13. I needed to thank you for this very good read!! I definitely loved every little bit of it. I’ve got you saved as a favorite to check out new things you post…

14. I need to to thank you for this great read!! I definitely loved every little bit of it. I have got you book-marked to check out new things you post…

15. agens128 agens128 06.10.2020

Having read this I thought it was really informative. I appreciate you spending some time and effort to put this information together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

16. joker123 download joker123 download 06.10.2020

It’s hard to come by well-informed people in this particular topic, however, you seem like you know what you’re talking about! Thanks

17. pragmatic slot pragmatic slot 06.10.2020

You’re so cool! I don’t believe I’ve truly read anything like this before. So wonderful to find somebody with some genuine thoughts on this subject. Seriously.. many thanks for starting this up. This site is something that is needed on the internet, someone with a little originality!

18. You are so cool! I don’t believe I’ve truly read through something like this before. So nice to find someone with unique thoughts on this subject matter. Seriously.. thank you for starting this up. This site is something that is needed on the internet, someone with some originality!

19. aufaproject46.com aufaproject46.com 06.10.2020

Hi there, I do believe your blog could be having internet browser compatibility issues. Whenever I look at your website in Safari, it looks fine however, if opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, fantastic site!

20. Howdy! I could have sworn I’ve visited this blog before but after browsing through many of the articles I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly happy I found it and I’ll be book-marking it and checking back often!

21. searscard com login searscard com login 06.10.2020

I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and entertaining, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something that too few folks are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I stumbled across this during my search for something regarding this.

22. wshh mobile wshh mobile 06.10.2020

Hi there! This blog post could not be written much better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I most certainly will forward this post to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Thanks for sharing!

23. Hello, I think your blog could possibly be having web browser compatibility issues. When I look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Apart from that, great site!

24. media islam kaffah media islam kaffah 06.10.2020

A fascinating discussion is worth comment. I believe that you ought to publish more on this subject, it may not be a taboo matter but usually people don’t discuss these issues. To the next! Kind regards!!

25. Bryce Ihm Bryce Ihm 07.10.2020

I’ve really noticed that repairing credit activity needs to be conducted with tactics. If not, you will probably find yourself destroying your standing. In order to succeed in fixing your credit score you have to ensure that from this second you pay all of your monthly dues promptly in advance of their slated date. It’s really significant given that by definitely not accomplishing this, all other activities that you will choose to use to improve your credit rank will not be useful. Thanks for sharing your strategies.

26. ufabet169.com ufabet169.com 07.10.2020

A fascinating discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you should publish more about this subject, it may not be a taboo matter but typically folks don’t speak about such issues. To the next! Many thanks!!

27. Aw, this was an exceptionally good post. Finding the time and actual effort to generate a really good article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don’t manage to get anything done.

28. Shelton Massar Shelton Massar 07.10.2020

My brother suggested I would possibly like this website. He used to be entirely right. This post actually made my day. You can not imagine just how much time I had spent for this info! Thanks!

29. situs judi online situs judi online 07.10.2020

After I initially commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I recieve 4 emails with the same comment. There has to be a means you can remove me from that service? Thank you!

30. I have to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I really hope to see the same high-grade content by you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal blog now 😉

31. PULSA ONLINE PULSA ONLINE 07.10.2020

This is the right webpage for anybody who wishes to understand this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that has been discussed for a long time. Excellent stuff, just wonderful!

32. An interesting discussion is definitely worth comment. I believe that you ought to publish more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people don’t discuss such issues. To the next! Best wishes!!

33. An interesting discussion is definitely worth comment. I do think that you ought to write more on this subject, it might not be a taboo matter but typically folks don’t speak about these issues. To the next! Best wishes!!

34. daftar agen pulsa daftar agen pulsa 08.10.2020

I was more than happy to discover this great site. I need to to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely savored every part of it and I have you saved as a favorite to check out new information in your blog.

35. login joker123 login joker123 08.10.2020

Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon every day. It will always be exciting to read content from other authors and practice something from other web sites.

36. poker online poker online 08.10.2020

I blog often and I truly thank you for your content. This great article has truly peaked my interest. I will book mark your blog and keep checking for new details about once a week. I opted in for your RSS feed too.

37. Tricia Staffon Tricia Staffon 08.10.2020

I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. thanks

38. judi qq judi qq 08.10.2020

The very next time I read a blog, I hope that it won’t fail me just as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read, nonetheless I actually believed you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of whining about something you could possibly fix if you weren’t too busy looking for attention.

39. situs poker online situs poker online 08.10.2020

Good day! I could have sworn I’ve been to your blog before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Regardless, I’m certainly delighted I came across it and I’ll be book-marking it and checking back often!

40. idn live idn live 08.10.2020

There is certainly a lot to find out about this issue. I love all the points you made.

41. Wedesini Wedesini 09.10.2020

This is a topic which is close to my heart… Take care! Where are your contact details though?

42. Right here is the right site for anyone who really wants to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a subject that has been discussed for decades. Great stuff, just wonderful!

43. langitqq langitqq 09.10.2020

Greetings! Very useful advice within this post! It’s the little changes which will make the most significant changes. Many thanks for sharing!

44. paten99.cc paten99.cc 09.10.2020

Excellent site you have got here.. It’s hard to find excellent writing like yours these days. I honestly appreciate individuals like you! Take care!!

45. doatogel doatogel 09.10.2020

I blog frequently and I seriously appreciate your information. This article has really peaked my interest. I am going to book mark your site and keep checking for new details about once a week. I opted in for your RSS feed as well.

46. dining near me dining near me 09.10.2020

Hi, I do think this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I may come back yet again since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

47. qbesar qbesar 09.10.2020

I blog quite often and I genuinely appreciate your information. Your article has really peaked my interest. I will book mark your blog and keep checking for new details about once a week. I opted in for your Feed too.

48. qbesar qbesar 09.10.2020

After I originally left a comment I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I get 4 emails with the same comment. Is there a means you are able to remove me from that service? Many thanks!

49. Spot on with this write-up, I actually think this amazing site needs far more attention. I’ll probably be back again to read more, thanks for the advice!

50. judi pulsa judi pulsa 09.10.2020

Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post and the rest of the site is also very good.

51. poker pulsa poker pulsa 09.10.2020

I was extremely pleased to uncover this site. I want to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely liked every little bit of it and i also have you book marked to check out new things on your blog.

52. joker123 joker123 09.10.2020

Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I will return once again since i have book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.

53. situs slot online situs slot online 09.10.2020

Greetings, I think your site might be having browser compatibility problems. When I take a look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Apart from that, wonderful website!

54. Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I will return yet again since I bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.

55. download sv388 apk download sv388 apk 10.10.2020

Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it 😉 I may return yet again since I book marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help other people.

56. joker123 joker123 10.10.2020

This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me. Kudos!

57. I’m more than happy to discover this site. I wanted to thank you for your time just for this fantastic read!! I definitely savored every part of it and i also have you saved to fav to see new things in your web site.

58. pinjaman online bri pinjaman online bri 10.10.2020

Spot on with this write-up, I truly think this web site needs much more attention. I’ll probably be back again to see more, thanks for the information!

59. idn poker idn poker 10.10.2020

You ought to take part in a contest for one of the finest websites on the net. I’m going to recommend this blog!

60. idn poker play idn poker play 10.10.2020

I quite like looking through a post that will make people think. Also, many thanks for allowing me to comment!

61. It’s hard to find knowledgeable people in this particular topic, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

62. link login sv388 link login sv388 10.10.2020

Right here is the perfect website for everyone who would like to find out about this topic. You understand so much its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that’s been written about for years. Wonderful stuff, just wonderful!

63. sv388 sabung ayam sv388 sabung ayam 10.10.2020

Hi there, I do believe your web site may be having internet browser compatibility problems. When I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it has some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, great blog!

64. download sv388 download sv388 10.10.2020

You ought to take part in a contest for one of the finest blogs on the net. I will highly recommend this site!

65. tekno alvindayu tekno alvindayu 10.10.2020

It’s hard to come by well-informed people about this subject, but you seem like you know what you’re talking about! Thanks

66. s128 s128 10.10.2020

Pretty! This has been a really wonderful post. Many thanks for supplying this info.

67. taruhan bola online taruhan bola online 11.10.2020

The next time I read a blog, Hopefully it won’t disappoint me just as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read through, however I really believed you would have something useful to talk about. All I hear is a bunch of crying about something you could fix if you were not too busy searching for attention.

68. suzuki ertiga suzuki ertiga 11.10.2020

You ought to take part in a contest for one of the best sites on the internet. I’m going to recommend this blog!

69. umimarfa umimarfa 11.10.2020

Your style is very unique compared to other people I have read stuff from. I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I’ll just book mark this web site.

70. idn poker 88 idn poker 88 11.10.2020

You’ve made some really good points there. I looked on the net for more information about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

71. Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am encountering problems with your RSS. I don’t know the reason why I can’t subscribe to it. Is there anybody getting similar RSS issues? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

72. sbobet sbobet 11.10.2020

Aw, this was an incredibly nice post. Taking the time and actual effort to produce a very good article… but what can I say… I hesitate a lot and don’t manage to get anything done.

73. login sv 388 login sv 388 11.10.2020

I’d like to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I’m hoping to see the same high-grade blog posts by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal site now 😉

74. sbobet88 bola sbobet88 bola 11.10.2020

Great article! We will be linking to this particularly great article on our site. Keep up the great writing.

75. slot online slot online 12.10.2020

This site was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Cheers!

76. agen slot online agen slot online 12.10.2020

Greetings, I think your website could be having internet browser compatibility issues. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however, if opening in I.E., it has some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, great blog!

77. idn poker play idn poker play 12.10.2020

Having read this I believed it was extremely informative. I appreciate you spending some time and effort to put this content together. I once again find myself spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

78. A motivating discussion is definitely worth comment. I do think that you need to publish more about this topic, it might not be a taboo matter but typically people don’t talk about such subjects. To the next! Kind regards!!

79. idnplay idnplay 12.10.2020

Greetings, I do think your site may be having browser compatibility issues. Whenever I look at your website in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, wonderful blog!

80. white charcoal white charcoal 12.10.2020

I seriously love your website.. Excellent colors & theme. Did you create this site yourself? Please reply back as I’m hoping to create my very own website and want to find out where you got this from or just what the theme is named. Cheers!

81. idnpoker login idnpoker login 12.10.2020

Howdy, There’s no doubt that your website might be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, great website!

82. This is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Simple but very precise information… Thanks for sharing this one. A must read post!

83. poker383 poker383 13.10.2020

That is a great tip particularly to those fresh to the blogosphere. Simple but very accurate info… Appreciate your sharing this one. A must read article!

84. situs poker situs poker 13.10.2020

I need to to thank you for this great read!! I absolutely loved every little bit of it. I have got you book-marked to check out new things you post…

85. Aw, this was a very nice post. Taking the time and actual effort to create a very good article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don’t seem to get nearly anything done.

86. Bandar Bola Online Bandar Bola Online 13.10.2020

Aw, this was a really good post. Taking a few minutes and actual effort to make a top notch article… but what can I say… I put things off a whole lot and don’t seem to get anything done.

87. dewatogel dewatogel 13.10.2020

Great article! We will be linking to this great content on our website. Keep up the great writing.

88. film online film online 13.10.2020

I like reading an article that can make men and women think. Also, thanks for allowing me to comment!

89. togel online togel online 13.10.2020

Hi there! This blog post could not be written any better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I most certainly will forward this post to him. Pretty sure he will have a great read. Many thanks for sharing!

90. Hi, I do think this is an excellent blog. I stumbledupon it 😉 I may revisit yet again since I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide others.

91. I’d like to thank you for the efforts you have put in writing this site. I really hope to see the same high-grade content by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own website now 😉

92. Hello! I could have sworn I’ve been to your blog before but after browsing through many of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly pleased I came across it and I’ll be bookmarking it and checking back regularly!

93. Bunda Bunda 14.10.2020

Very good write-up. I absolutely appreciate this site. Continue the good work!

94. macauslot188 macauslot188 14.10.2020

Good post. I learn something new and challenging on blogs I stumbleupon every day. It’s always helpful to read through articles from other authors and practice a little something from other sites.

95. penyakit penyakit 14.10.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this post and the rest of the website is extremely good.

96. jambitoto jambitoto 14.10.2020

Hi! I simply wish to give you a big thumbs up for your excellent info you’ve got here on this post. I am returning to your blog for more soon.

97. asli domino qq asli domino qq 14.10.2020

Next time I read a blog, I hope that it won’t fail me as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read, but I actually thought you would have something interesting to say. All I hear is a bunch of crying about something that you could possibly fix if you weren’t too busy seeking attention.

98. This is the perfect site for anyone who really wants to understand this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a subject which has been written about for decades. Great stuff, just great!

99. linkrajapoker88.com linkrajapoker88.com 14.10.2020

Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am encountering issues with your RSS. I don’t understand why I can’t join it. Is there anybody getting the same RSS issues? Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

100. judi casino online judi casino online 14.10.2020

I’m very happy to discover this web site. I want to to thank you for ones time for this wonderful read!! I definitely liked every little bit of it and I have you saved to fav to check out new stuff on your site.

101. metatrader 4 for pc metatrader 4 for pc 14.10.2020

Aw, this was a really nice post. Spending some time and actual effort to produce a really good article… but what can I say… I put things off a whole lot and don’t manage to get nearly anything done.

102. Good day! I just would like to give you a huge thumbs up for the excellent information you have got right here on this post. I am coming back to your blog for more soon.

103. judi poker judi poker 15.10.2020

Hi! I could have sworn I’ve visited this website before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Anyhow, I’m definitely delighted I discovered it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

104. agen sbobet agen sbobet 15.10.2020

Good site you have got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!!

105. sbobet88 sbobet88 15.10.2020

Right here is the perfect blog for everyone who really wants to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I personally will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a subject which has been discussed for years. Excellent stuff, just great!

106. Spot on with this write-up, I seriously think this website needs a great deal more attention. I’ll probably be returning to read more, thanks for the information!

107. situs bandarq situs bandarq 15.10.2020

After looking at a few of the articles on your site, I honestly appreciate your technique of writing a blog. I book-marked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please visit my website as well and tell me how you feel.

108. sbobet sbobet 15.10.2020

You have made some decent points there. I looked on the net to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this website.

109. sv388.net sv388.net 15.10.2020

Hello there! I simply wish to offer you a big thumbs up for your excellent info you’ve got right here on this post. I am coming back to your website for more soon.

110. s128.net s128.net 15.10.2020

Can I just say what a relief to uncover an individual who actually understands what they’re discussing on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More and more people have to check this out and understand this side of your story. It’s surprising you’re not more popular since you most certainly have the gift.

111. v88id v88id 15.10.2020

This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Thanks a lot!

112. idn poker88 idn poker88 15.10.2020

Very good article! We are linking to this great post on our website. Keep up the good writing.

113. idn play idn play 15.10.2020

Right here is the right web site for everyone who would like to find out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that has been discussed for years. Great stuff, just wonderful!

114. A fascinating discussion is definitely worth comment. I believe that you ought to write more on this issue, it may not be a taboo subject but usually people do not discuss these subjects. To the next! All the best!!

115. I was extremely pleased to discover this website. I need to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely liked every part of it and i also have you saved as a favorite to see new things on your website.

116. sbobet sbobet 15.10.2020

Nice post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis. It’s always useful to read through articles from other authors and practice something from other web sites.

117. Terimaqq Terimaqq 16.10.2020

I must thank you for the efforts you have put in writing this website. I am hoping to check out the same high-grade blog posts from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own website now 😉

118. agen sbobet resmi agen sbobet resmi 16.10.2020

An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a friend who has been doing a little research on this. And he in fact ordered me breakfast simply because I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to talk about this matter here on your website.

119. poker88 poker88 16.10.2020

I’m pretty pleased to discover this website. I need to to thank you for ones time just for this wonderful read!! I definitely savored every bit of it and i also have you saved to fav to look at new information in your web site.

120. Bali backpacking Bali backpacking 16.10.2020

Howdy, I do believe your web site might be having internet browser compatibility problems. When I look at your site in Safari, it looks fine but when opening in IE, it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, great site!

121. slot game slot game 16.10.2020

You should take part in a contest for one of the finest websites on the web. I’m going to highly recommend this website!

122. deposit judi pulsa deposit judi pulsa 16.10.2020

I blog frequently and I seriously thank you for your information. This great article has truly peaked my interest. I’m going to book mark your website and keep checking for new information about once per week. I subscribed to your Feed as well.

123. slot deposit pulsa slot deposit pulsa 16.10.2020

This is the perfect webpage for everyone who really wants to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject which has been written about for decades. Great stuff, just excellent!

124. vivoslot.net vivoslot.net 16.10.2020

I want to to thank you for this excellent read!! I certainly enjoyed every bit of it. I’ve got you bookmarked to look at new stuff you post…

125. idn poker idn poker 16.10.2020

Excellent site you’ve got here.. It’s hard to find quality writing like yours nowadays. I really appreciate individuals like you! Take care!!

126. Bandarqq Bandarqq 16.10.2020

Great article! We will be linking to this great article on our website. Keep up the good writing.

127. Hello there! I simply wish to offer you a big thumbs up for the excellent information you have got right here on this post. I am returning to your blog for more soon.

128. idn poker download idn poker download 17.10.2020

I’m amazed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is an issue that not enough people are speaking intelligently about. I am very happy that I stumbled across this during my hunt for something relating to this.

129. poker 88 online poker 88 online 17.10.2020

Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the website is also really good.

130. aplikasi poker88 aplikasi poker88 17.10.2020

You’ve made some really good points there. I looked on the internet to find out more about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

131. This web site is truly a walk-through for all of the details you wanted about this as well as didn?t know who to ask. Glimpse below, and also you?ll most definitely discover it.

132. slot vivo slot vivo 17.10.2020

Excellent web site you have here.. It’s hard to find good quality writing like yours these days. I seriously appreciate people like you! Take care!!

133. daftar akun sv288 daftar akun sv288 17.10.2020

You’re so interesting! I do not believe I’ve truly read through anything like that before. So good to discover another person with original thoughts on this subject matter. Seriously.. thanks for starting this up. This site is one thing that is required on the internet, someone with some originality!

134. The next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read through, nonetheless I actually believed you would probably have something helpful to say. All I hear is a bunch of moaning about something you could fix if you weren’t too busy searching for attention.

135. Konveksi Karawang Konveksi Karawang 17.10.2020

That is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise info… Many thanks for sharing this one. A must read post!

136. Hi, I do think this is an excellent website. I stumbledupon it 😉 I’m going to come back yet again since I bookmarked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

137. I wanted to thank you for this very good read!! I certainly enjoyed every little bit of it. I’ve got you book marked to look at new things you post…

138. slot pulsa slot pulsa 17.10.2020

After going over a handful of the blog articles on your site, I seriously appreciate your technique of writing a blog. I book marked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please visit my website as well and tell me how you feel.

139. Hello, I believe your site could be having internet browser compatibility problems. When I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, fantastic blog!

140. Spot on with this write-up, I actually believe that this web site needs a lot more attention. I’ll probably be back again to read through more, thanks for the info!

141. cek resi cek resi 18.10.2020

This site definitely has all the information I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

142. situs qq online situs qq online 18.10.2020

Very good info. Lucky me I found your website by accident (stumbleupon). I have saved as a favorite for later!

143. agen slot vivoslot agen slot vivoslot 19.10.2020

I’m more than happy to discover this site. I wanted to thank you for your time for this fantastic read!! I definitely really liked every bit of it and i also have you book-marked to see new things in your blog.

144. link vivoslot link vivoslot 19.10.2020

May I simply say what a comfort to discover somebody who really understands what they’re discussing on the web. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. A lot more people ought to look at this and understand this side of your story. I was surprised that you aren’t more popular given that you definitely have the gift.

145. slot vivo slot vivo 19.10.2020

Everyone loves it when people get together and share opinions. Great website, continue the good work!

146. Hi, I do think this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I am going to come back once again since I book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide other people.

147. Can I just say what a comfort to uncover someone who really knows what they’re talking about over the internet. You actually realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people ought to check this out and understand this side of your story. I can’t believe you’re not more popular because you most certainly possess the gift.

148. An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who had been conducting a little homework on this. And he in fact bought me lunch because I stumbled upon it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to talk about this topic here on your website.

149. slot online slot online 19.10.2020

This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Kudos!

150. joker 123 joker 123 19.10.2020

There’s certainly a great deal to know about this topic. I like all the points you made.

151. joker123 online joker123 online 19.10.2020

You should take part in a contest for one of the highest quality websites on the web. I’m going to recommend this web site!

152. joker123.net joker123.net 20.10.2020

This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Appreciate it!

153. joker 123 joker 123 20.10.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you so much, However I am going through problems with your RSS. I don’t understand why I can’t subscribe to it. Is there anybody else getting identical RSS problems? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanks!!

154. idnpoker idnpoker 20.10.2020

It’s difficult to find educated people on this subject, however, you seem like you know what you’re talking about! Thanks

155. idn poker88 idn poker88 20.10.2020

Hi there! I could have sworn I’ve visited this website before but after looking at many of the articles I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m certainly happy I stumbled upon it and I’ll be bookmarking it and checking back often!

156. idnpoker idnpoker 20.10.2020

Aw, this was an extremely good post. Finding the time and actual effort to generate a top notch article… but what can I say… I procrastinate a lot and never seem to get nearly anything done.

157. joker123 net joker123 net 20.10.2020

I really love your site.. Great colors & theme. Did you create this amazing site yourself? Please reply back as I’m looking to create my very own blog and want to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Kudos!

158. joker123 joker123 20.10.2020

This website truly has all of the information and facts I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

159. I was pretty pleased to find this web site. I wanted to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely loved every little bit of it and I have you book marked to check out new stuff in your blog.

160. idnplay poker idnplay poker 20.10.2020

You’ve made some good points there. I checked on the internet to find out more about the issue and found most people will go along with your views on this site.

161. idn play idn play 20.10.2020

Howdy! I could have sworn I’ve been to this website before but after going through a few of the articles I realized it’s new to me. Anyhow, I’m certainly delighted I stumbled upon it and I’ll be bookmarking it and checking back regularly!

162. joker123 slot joker123 slot 20.10.2020

Spot on with this write-up, I actually feel this amazing site needs far more attention. I’ll probably be returning to read more, thanks for the info!

163. vivoslot.net vivoslot.net 20.10.2020

This web site really has all of the information and facts I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

164. sbobet88 sbobet88 20.10.2020

Everything is very open with a very clear description of the challenges. It was definitely informative. Your site is very helpful. Thanks for sharing!

165. slot vivo slot slot vivo slot 21.10.2020

I need to to thank you for this great read!! I certainly loved every little bit of it. I have got you book-marked to look at new things you post…

166. idn poker88 idn poker88 21.10.2020

This is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very accurate info… Many thanks for sharing this one. A must read article!

167. sv3888 sv3888 21.10.2020

Hello there! This post could not be written much better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I’ll send this information to him. Fairly certain he’ll have a very good read. Thank you for sharing!

168. idn poker 88 idn poker 88 21.10.2020

That is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very precise info… Thanks for sharing this one. A must read post!

169. sv388.com sv388.com 21.10.2020

Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I am going to return yet again since i have book-marked it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to help others.

170. sv388 sv388 21.10.2020

It’s difficult to find knowledgeable people for this subject, however, you seem like you know what you’re talking about! Thanks

171. sv388 sabung ayam sv388 sabung ayam 21.10.2020

After I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve 4 emails with the exact same comment. Perhaps there is an easy method you can remove me from that service? Kudos!

172. sv388 com sv388 com 21.10.2020

I needed to thank you for this very good read!! I definitely loved every bit of it. I’ve got you saved as a favorite to check out new stuff you post…

173. Can I just say what a relief to find somebody who genuinely understands what they are discussing on the internet. You certainly know how to bring a problem to light and make it important. More people must check this out and understand this side of the story. I was surprised that you are not more popular because you surely have the gift.

174. slot pulsa 5000 slot pulsa 5000 21.10.2020

Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you so much, However I am going through troubles with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anybody who knows the solution can you kindly respond? Thanks!!

175. sbobet88 sbobet88 21.10.2020

Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it 😉 I am going to return once again since I book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other people.

176. sv388 sabung ayam sv388 sabung ayam 22.10.2020

I blog often and I genuinely thank you for your information. This great article has really peaked my interest. I will take a note of your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your Feed too.

177. sv3888 sv3888 22.10.2020

I enjoy looking through a post that can make men and women think. Also, many thanks for allowing for me to comment!

178. vivo slot apk vivo slot apk 22.10.2020

You’ve made some good points there. I looked on the web for more info about the issue and found most people will go along with your views on this web site.

179. joker388 net joker388 net 22.10.2020

You need to be a part of a contest for one of the finest blogs online. I will highly recommend this site!

180. pkv poker 88 pkv poker 88 22.10.2020

This blog was… how do I say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Cheers!

181. download pkv poker download pkv poker 22.10.2020

You made some really good points there. I checked on the web for additional information about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.

182. Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am having issues with your RSS. I don’t understand the reason why I cannot join it. Is there anybody else getting similar RSS problems? Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

183. download idn poker download idn poker 22.10.2020

Spot on with this write-up, I seriously think this website needs far more attention. I’ll probably be returning to read through more, thanks for the info!

184. idn poker idn poker 22.10.2020

Having read this I believed it was very enlightening. I appreciate you finding the time and energy to put this information together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

185. livechat idnplay livechat idnplay 23.10.2020

I want to to thank you for this excellent read!! I absolutely loved every little bit of it. I have got you bookmarked to look at new stuff you post…

186. vivo slot vivo slot 23.10.2020

A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you should publish more on this topic, it might not be a taboo matter but usually people do not talk about such topics. To the next! Best wishes!!

187. vivoslot.net vivoslot.net 23.10.2020

An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who was doing a little homework on this. And he actually bought me lunch because I found it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this subject here on your website.

188. slot joker123 login slot joker123 login 23.10.2020

The very next time I read a blog, I hope that it won’t disappoint me as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read through, however I truly believed you’d have something useful to talk about. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you were not too busy looking for attention.

189. agen joker agen joker 23.10.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am experiencing issues with your RSS. I don’t understand the reason why I am unable to join it. Is there anyone else getting the same RSS issues? Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

190. joker123 apk joker123 apk 23.10.2020

Good post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon everyday. It’s always interesting to read through content from other writers and practice a little something from other websites.

191. joker slot joker slot 24.10.2020

Can I simply just say what a comfort to uncover someone that genuinely understands what they are discussing over the internet. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. A lot more people need to look at this and understand this side of your story. It’s surprising you’re not more popular since you most certainly have the gift.

192. vivoslot.net vivoslot.net 24.10.2020

Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you so much, However I am encountering difficulties with your RSS. I don’t know why I am unable to join it. Is there anyone else getting similar RSS problems? Anybody who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

193. vivoslot.online vivoslot.online 24.10.2020

Aw, this was an exceptionally nice post. Spending some time and actual effort to create a great article… but what can I say… I put things off a whole lot and never manage to get anything done.

194. vivoslot net vivoslot net 24.10.2020

I really like reading a post that can make people think. Also, many thanks for allowing me to comment!

195. vivo slot vivo slot 24.10.2020

You need to be a part of a contest for one of the greatest sites online. I’m going to recommend this website!

196. situs idn poker situs idn poker 25.10.2020

I blog often and I seriously thank you for your content. Your article has truly peaked my interest. I am going to book mark your blog and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your RSS feed as well.

197. idnpoker idnpoker 25.10.2020

There is certainly a lot to know about this topic. I love all of the points you made.

198. idn poker download idn poker download 25.10.2020

Great site you have got here.. It’s difficult to find good quality writing like yours these days. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

199. idnpoker idnpoker 25.10.2020

Hi, I do think this is a great blog. I stumbledupon it 😉 I will come back yet again since I saved as a favorite it. Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to guide other people.

200. idn poker daftar idn poker daftar 25.10.2020

You should be a part of a contest for one of the best blogs online. I most certainly will highly recommend this web site!

201. dingdong casino dingdong casino 25.10.2020

I’m amazed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s both educative and engaging, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is an issue that too few men and women are speaking intelligently about. I’m very happy that I stumbled across this in my hunt for something relating to this.

202. dingdong 42d dingdong 42d 25.10.2020

I really love your site.. Pleasant colors & theme. Did you make this amazing site yourself? Please reply back as I’m planning to create my own personal website and want to learn where you got this from or exactly what the theme is named. Thank you!

203. wap togel wap togel 25.10.2020

Hello! I just want to offer you a big thumbs up for your excellent information you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.

204. totobet hk sgp totobet hk sgp 25.10.2020

Right here is the right site for anybody who wishes to find out about this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that’s been discussed for ages. Wonderful stuff, just excellent!

205. totobet hk totobet hk 25.10.2020

Right here is the right website for anybody who really wants to understand this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a new spin on a topic that has been discussed for ages. Wonderful stuff, just excellent!

206. After exploring a handful of the blog posts on your web site, I really appreciate your technique of blogging. I saved it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my web site as well and tell me your opinion.

207. Hey there! I simply wish to offer you a big thumbs up for the excellent information you have here on this post. I am coming back to your website for more soon.

208. I must thank you for the efforts you’ve put in writing this website. I really hope to see the same high-grade blog posts by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my very own site now 😉

209. s1288 s1288 26.10.2020

Great information. Lucky me I found your site by chance (stumbleupon). I have saved it for later!

210. daftar serbaqq daftar serbaqq 26.10.2020

Everything is very open with a clear description of the challenges. It was truly informative. Your website is extremely helpful. Many thanks for sharing!

211. judi s128 judi s128 26.10.2020

Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after going through many of the articles I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m certainly delighted I discovered it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

212. agen s128 agen s128 26.10.2020

Howdy! I just want to give you a big thumbs up for your great information you have here on this post. I am returning to your blog for more soon.

213. judi s128 judi s128 26.10.2020

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s both equally educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The problem is an issue that too few people are speaking intelligently about. I am very happy that I found this in my search for something concerning this.

214. s128 s128 26.10.2020

You have made some really good points there. I looked on the web for more information about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

215. s128 daftar s128 daftar 26.10.2020

Hello, I think your website may be having browser compatibility problems. When I take a look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, excellent blog!

216. link login sv388 link login sv388 26.10.2020

Howdy, I think your website may be having browser compatibility problems. Whenever I take a look at your web site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, wonderful site!

217. agen s128 agen s128 26.10.2020

Everything is very open with a clear description of the issues. It was really informative. Your website is very useful. Thanks for sharing!

218. sv388 sv388 27.10.2020

Everyone loves it whenever people get together and share thoughts. Great website, keep it up!

219. sv388 online sv388 online 27.10.2020

After exploring a number of the blog articles on your web page, I seriously appreciate your technique of writing a blog. I saved it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my website too and tell me how you feel.

220. sv 388 sv 388 27.10.2020

It’s nearly impossible to find knowledgeable people for this subject, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

221. Cheryl Schreurs Cheryl Schreurs 27.10.2020

I am usually to blogging and also i really value your material. The write-up has actually peaks my passion. I am mosting likely to bookmark your website and maintain looking for brand-new information.

222. judi pulsa judi pulsa 27.10.2020

Next time I read a blog, Hopefully it does not fail me just as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read, but I really thought you’d have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of crying about something that you can fix if you weren’t too busy seeking attention.

223. judi pulsa judi pulsa 27.10.2020

Hello! I just would like to give you a huge thumbs up for the great info you have got here on this post. I’ll be returning to your blog for more soon.

224. judi pulsa judi pulsa 27.10.2020

Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post and also the rest of the site is very good.

225. Hello there, There’s no doubt that your web site could possibly be having browser compatibility issues. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Apart from that, fantastic website!

226. joker 123 joker 123 28.10.2020

An impressive share! I have just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little research on this. And he actually bought me lunch due to the fact that I discovered it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending the time to talk about this issue here on your internet site.

227. After I originally commented I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get four emails with the same comment. Is there an easy method you are able to remove me from that service? Appreciate it!

228. agen bola sbobet agen bola sbobet 28.10.2020

I really love your site.. Great colors & theme. Did you make this amazing site yourself? Please reply back as I’m attempting to create my very own site and want to learn where you got this from or just what the theme is called. Appreciate it!

229. sbobet indonesia sbobet indonesia 28.10.2020

The next time I read a blog, Hopefully it does not disappoint me as much as this particular one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought you would have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of whining about something you can fix if you weren’t too busy searching for attention.

230. daftar vivoslot daftar vivoslot 28.10.2020

Everything is very open with a precise description of the challenges. It was truly informative. Your website is extremely helpful. Thank you for sharing!

231. Chi Rehbock Chi Rehbock 28.10.2020

I was very happy to find this web-site. I wished to many thanks for your time for this terrific read!! I absolutely delighting in every little of it as well as I have you bookmarked to look into new things you blog post.

232. joker123 slot joker123 slot 29.10.2020

I blog quite often and I truly appreciate your content. This article has truly peaked my interest. I will book mark your site and keep checking for new details about once a week. I subscribed to your Feed too.

233. idnpoker login idnpoker login 29.10.2020

Very good information. Lucky me I discovered your site by chance (stumbleupon). I have saved as a favorite for later!

234. idn poker online idn poker online 29.10.2020

I would like to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping to see the same high-grade content from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal website now 😉

235. idn poker online idn poker online 29.10.2020

I blog frequently and I really appreciate your content. Your article has really peaked my interest. I will book mark your blog and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your Feed too.

236. sbobet indonesia sbobet indonesia 29.10.2020

Can I simply say what a comfort to discover a person that actually knows what they’re talking about over the internet. You certainly understand how to bring an issue to light and make it important. More people ought to look at this and understand this side of your story. I can’t believe you aren’t more popular because you certainly possess the gift.

237. idnpoker login idnpoker login 29.10.2020

Hi, I do believe this is a great web site. I stumbledupon it 😉 I will return once again since i have saved as a favorite it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help other people.

238. idn poker apk idn poker apk 29.10.2020

Excellent site you have here.. It’s hard to find high quality writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!!

239. This is a good tip especially to those fresh to the blogosphere. Short but very precise information… Appreciate your sharing this one. A must read article!

240. judi qq kartu judi qq kartu 30.10.2020

Having read this I thought it was really enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this information together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

241. download s128 apk download s128 apk 30.10.2020

I seriously love your website.. Pleasant colors & theme. Did you create this amazing site yourself? Please reply back as I’m attempting to create my own personal blog and would like to know where you got this from or just what the theme is named. Cheers!

242. s128apk s128apk 30.10.2020

I needed to thank you for this very good read!! I certainly loved every bit of it. I’ve got you saved as a favorite to check out new stuff you post…

243. download s128 download s128 31.10.2020

An intriguing discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you should write more on this subject matter, it might not be a taboo matter but generally people don’t discuss these issues. To the next! Kind regards!!

244. An intriguing discussion is definitely worth comment. There’s no doubt that that you need to write more on this topic, it might not be a taboo subject but typically folks don’t talk about these issues. To the next! Best wishes!!

245. daftar sv 388 daftar sv 388 31.10.2020

That is a very good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Simple but very precise information… Many thanks for sharing this one. A must read post!

246. daftar sv388 daftar sv388 31.10.2020

This site certainly has all of the information I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

247. s128apk s128apk 31.10.2020

An outstanding share! I have just forwarded this onto a friend who had been conducting a little homework on this. And he in fact ordered me lunch simply because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this issue here on your web site.

248. I truly love your blog.. Pleasant colors & theme. Did you build this website yourself? Please reply back as I’m trying to create my very own blog and want to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Thanks!

249. download s128 apk download s128 apk 31.10.2020

Can I just say what a comfort to discover an individual who truly understands what they are talking about on the net. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. More people have to read this and understand this side of your story. I was surprised you are not more popular because you definitely possess the gift.

250. s128 s128 31.10.2020

Very good post. I’m experiencing some of these issues as well..

251. sabung ayam s1288 sabung ayam s1288 31.10.2020

Great web site you have got here.. It’s difficult to find good quality writing like yours these days. I seriously appreciate individuals like you! Take care!!

252. s128apk s128apk 31.10.2020

It’s hard to come by educated people on this subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

253. It’s hard to come by experienced people for this subject, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

254. s128 daftar s128 daftar 01.11.2020

After checking out a handful of the blog articles on your web page, I honestly appreciate your way of blogging. I book marked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my web site too and tell me your opinion.

255. s128 online s128 online 01.11.2020

Everyone loves it whenever people get together and share opinions. Great site, continue the good work!

256. joker8868 joker8868 01.11.2020

An intriguing discussion is worth comment. I think that you need to publish more about this issue, it may not be a taboo matter but typically people do not discuss these topics. To the next! Many thanks!!

257. joker123 joker123 01.11.2020

Hello there! I just wish to offer you a huge thumbs up for your excellent information you have got here on this post. I’ll be coming back to your web site for more soon.

258. apk s128 download apk s128 download 01.11.2020

It’s hard to find experienced people in this particular subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

259. aplikasi s128 aplikasi s128 01.11.2020

A fascinating discussion is definitely worth comment. I believe that you ought to write more on this topic, it might not be a taboo matter but usually people don’t speak about these issues. To the next! Kind regards!!

260. login joker123 login joker123 01.11.2020

Good web site you have got here.. It’s hard to find high-quality writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!!

261. daftar joker123 daftar joker123 02.11.2020

Right here is the perfect web site for anybody who wishes to find out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You definitely put a new spin on a topic which has been discussed for years. Excellent stuff, just excellent!

262. joker 8868 joker 8868 02.11.2020

Howdy! This blog post could not be written much better! Reading through this article reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I am going to forward this post to him. Fairly certain he’s going to have a good read. I appreciate you for sharing!

263. joker388 slot joker388 slot 02.11.2020

I would like to thank you for the efforts you have put in writing this site. I’m hoping to check out the same high-grade blog posts from you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own website now 😉

264. joker123 slot joker123 slot 02.11.2020

Very good post! We are linking to this particularly great content on our website. Keep up the great writing.

265. I was more than happy to find this web site. I need to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely really liked every part of it and i also have you saved to fav to check out new information on your blog.

266. slot joker123 slot joker123 03.11.2020

After I initially left a comment I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment. Perhaps there is an easy method you can remove me from that service? Cheers!

267. joker123 slot joker123 slot 03.11.2020

Spot on with this write-up, I truly believe that this website needs much more attention. I’ll probably be back again to read more, thanks for the information!

268. s1288 s1288 03.11.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Thanks, However I am having difficulties with your RSS. I don’t understand why I am unable to join it. Is there anybody having identical RSS issues? Anyone who knows the answer will you kindly respond? Thanx!!

269. joker123 slot joker123 slot 03.11.2020

I’m amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that’s equally educative and amusing, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is something which not enough men and women are speaking intelligently about. I’m very happy I stumbled across this in my search for something relating to this.

270. sbobet bola sbobet bola 03.11.2020

This is the right webpage for anybody who hopes to find out about this topic. You know so much its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic which has been discussed for ages. Excellent stuff, just wonderful!

271. daftar sv388 online daftar sv388 online 03.11.2020

This is a good tip particularly to those new to the blogosphere. Brief but very precise information… Thanks for sharing this one. A must read article!

272. sbobet sbobet 03.11.2020

Right here is the right website for anyone who would like to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You certainly put a new spin on a subject that’s been discussed for ages. Great stuff, just wonderful!

273. sv388 sv388 03.11.2020

You should take part in a contest for one of the highest quality websites online. I will highly recommend this website!

274. agen sabung ayam agen sabung ayam 03.11.2020

Hi there! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the posts I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m certainly pleased I discovered it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

275. sbobet sbobet 03.11.2020

Hi, I do believe this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I am going to come back yet again since i have book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to guide other people.

276. login sv388 login sv388 03.11.2020

Hello there! This post could not be written much better! Looking at this article reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I will send this post to him. Pretty sure he’ll have a good read. Thanks for sharing!

277. situs slot terbaik situs slot terbaik 03.11.2020

It’s hard to find knowledgeable people about this topic, however, you seem like you know what you’re talking about! Thanks

278. slot online terbaru slot online terbaru 03.11.2020

You are so interesting! I don’t think I’ve read something like that before. So good to discover somebody with original thoughts on this issue. Seriously.. thanks for starting this up. This website is one thing that is required on the internet, someone with a little originality!

279. dingdong 24d dingdong 24d 04.11.2020

This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something that helped me. Many thanks!

280. Everything is very open with a precise explanation of the challenges. It was definitely informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing!

281. dingdong 42d dingdong 42d 04.11.2020

I’m amazed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog that’s both equally educative and entertaining, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something which too few people are speaking intelligently about. I am very happy I found this during my search for something relating to this.

282. dingdong togel dingdong togel 04.11.2020

This website was… how do you say it? Relevant!! Finally I have found something which helped me. Cheers!

283. togel wap hk togel wap hk 04.11.2020

I truly love your site.. Great colors & theme. Did you create this amazing site yourself? Please reply back as I’m planning to create my own blog and would like to find out where you got this from or just what the theme is called. Cheers!

284. dingdong 34d dingdong 34d 05.11.2020

Having read this I believed it was really enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this information together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

285. idn poker download idn poker download 05.11.2020

Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this informative article together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

286. idn poker 88 idn poker 88 05.11.2020

Good info. Lucky me I came across your site by chance (stumbleupon). I’ve bookmarked it for later!

287. I truly love your website.. Excellent colors & theme. Did you build this web site yourself? Please reply back as I’m looking to create my own website and would like to find out where you got this from or just what the theme is called. Many thanks!

288. login idn poker login idn poker 05.11.2020

Right here is the right site for anybody who would like to find out about this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I really will need to…HaHa). You definitely put a fresh spin on a topic that’s been written about for a long time. Great stuff, just great!

289. daftar idn poker 88 daftar idn poker 88 05.11.2020

Having read this I believed it was really informative. I appreciate you taking the time and energy to put this short article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

290. idn poker download idn poker download 05.11.2020

Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am having difficulties with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anybody getting similar RSS problems? Anyone who knows the answer can you kindly respond? Thanks!!

291. daftar situs slot daftar situs slot 05.11.2020

Having read this I thought it was very informative. I appreciate you finding the time and energy to put this informative article together. I once again find myself spending way too much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

292. login idnplay login idnplay 05.11.2020

You need to be a part of a contest for one of the most useful blogs on the web. I’m going to highly recommend this web site!

293. slot online slot online 06.11.2020

I needed to thank you for this good read!! I definitely loved every bit of it. I have you book-marked to look at new stuff you post…

294. slot online terbaik slot online terbaik 06.11.2020

After checking out a number of the blog articles on your blog, I honestly like your technique of writing a blog. I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Please visit my web site as well and let me know your opinion.