Взрыв реактора мог превратить Чернобыль в рай на земле

До 19 века бассейн реки Припять на границе между Украиной и Беларусью представлял собой водно-болотистые угодья и леса. Как обычно, люди все испортили. Они выжгли лес для пастбищ и вырубили деревья ради древесины или топлива, чтобы варить стекло и водку. К середине 20 века большая часть этой промышленности исчезла, и усилия по лесовосстановлению, вызванные деятельностью человека, освежили Припятский край. 26 апреля 1986 года Чернобыльская атомная электростанция на реке Припять взорвалась и загорелась, разбросав радиацию по всему северному полушарию.

Вот где начались перемены.

Взрыв реактора мог превратить Чернобыль в рай на земле

Чернобыльская авария: катастрофа для людей, благо для природы?

В итоге Советский Союз эвакуировал больше 300 000 человек с территории станции. Большая часть этой области сейчас называется Чернобыльской зоной отчуждения, а старая электростанция заключена в гигантский бетонный саркофаг — кстати, почитайте, как его строили. Но что случилось с зоной отчуждения после того, как все уехали, этот вопрос обсуждается. На протяжении десятилетия ученые, исследующие область, говорили, что жизнь растений и животных иссякла, а оставшиеся крохи жизни мутировали и болели. Однако новейшие исследования говорят об обратном — растения вырастают, а жизнь животных более разнообразна, чем до аварии. Зона отчуждения стала живым экспериментом о том, каким будет мир после того, как люди его полностью разрушат и уйдут.

Очевидно, подвергнуть 3 миллиарда человек воздействию облаков радиоактивного стронция, йода, цезия и плутония было ужасно. 134 аварийно-спасательных службы в районе станции получили острую лучевую болезнь; 530 000 человек получили достаточно высокое облучение, чтобы переживать. До сих пор продолжаются исследования на тему того, что произошло с их телами.

Один эффект кажется неоспоримым: чем больше радиоактивного йода на вас воздействует, тем выше вероятность того, что у вас будет рак щитовидной железы и другие проблемы с ней. Среди членов команды очистки сегодня непропорционально много случаев проявления лейкемии и других видов рака, а также катаракты. К счастью, радиоактивный йод-131 не задерживается на месте.

«У него такой короткий период полураспада, что он быстро исчезает — через несколько дней и недель после аварии», говорит Джим Бизли, эколог из Университета Джорджии, исследующий жизнь в зоне отчуждения. «Сегодня животных в Чернобыле он не задевает».

Что вообще происходит в зоне отчуждения? Большая часть хвойного леса к западу от станции, где уровень радиации был самым высоким, покраснела и вскоре погибла; ее до сих пор называют Рыжим или Ржавым лесом. Первые исследования птиц и беспозвоночных показали сокращения популяций, а более поздние подтвердили такой же сценарий для крупных млекопитающих. Уровень радиации можно было бы измерять вокальной активностью птиц.

Экологи Андерс Мёллер и Тимоти Муссо хорошо знают о негативном воздействии радиации на экосистему. Они обнаружили, что частота мутаций у ласточек в 2-10 раз выше, чем в Италии или где-либо еще на Украине; так же обстоит и с генетическими повреждениями у других видов растений и животных. И они изучают Зону отчуждения с 1991 года.

Самое обескураживающее то, что после инвентаризации общей популяции беспозвоночных в Зоне отчуждения и вокруг нее, выяснилось, что популяции внутри были меньше. То же, по словам ученых, относится к птицам, млекопитающим. «Мы видим негативное воздействие ионизирующего излучения на свободноживущие организмы. Это относится к млекопитающим, насекомым, паукам, бабочкам и подобным. И другой вопрос: состоят ли эти популяции крупных млекопитающих из здоровых особей? Или из особей, которые больны или уродливы? Это не исследуется, и это большой вопрос, касающийся Зоны отчуждения».

Другие исследователи, использующие другие методы, обнаружили нечто совершенно противоположное. В 1990-х предварительное исследование грызунов показало, что радиация не влияла на популяцию. Двадцать лет спустя группа международных исследователей, подсчитывающих фактических животных с вертолетов, не обнаружила заметных различий в популяции лося, оленя и кабана — и выявила семикратное увеличение популяции волков — по сравнению с аналогичными незагрязненными природными заповедниками. И вся эта популяция выросла с первого десятилетия после аварии.

Откуда разница? Возможно, животные размножаются быстрее, чем радиация их убивает. «Если бы на 10% популяции что-то повлияло — и я не говорю, что это и было, но если бы — в большинстве случаев этого было бы недостаточно, чтобы вызвать спад», пишет автор исследования от 2015 года. «Очень низкого уровня смертности будет недостаточно, чтобы проявиться на уровне популяции».

Может быть, животные умирают преждевременно от мутации или рака? «Большинство животных умирают в течение первых месяцев жизни, а те, кто достигает зрелости, в большинстве своем живут не более нескольких лет. Рак зачастую развивается долго». Но здесь не принимается во внимание качество здоровья или жизни отдельной особи. Возможно, животные не умирают от радиации, но у них может проявиться катаракта или опухоль. Их жизнь может быть долгой, но неприятной.

Меняется и методология. В настоящее время некоторые ученые используют «станции запаха», заправленные жирными кислотами, которые любят обнюхивать животные. Во время этого процесса включается камера и делает фотокарточку, демонстрирующую примерный диапазон популяции. Ученые нашли волков, енотовидных собак, диких кабанов и лис в популяциях, которые можно ожидать лишь в регионах, где их не пытаются убивать люди.

После аварии Зону отчуждения заново колонизировали бурые медведи. В конце 1990-х годов европейские ученые ввели почти вымершую лошадь Пржевальского. Там же процветают зубры. Отсутствие людей не мешает этим животным расти.

Вопрос заключается в балансе, в конкурирующих жизненных путях — отсутствие давления человека означает, что процветает пышная экосистема, но радиация может ослабить отдельные ее аспекты. Проблема в том, что никто не знает наверняка, сколько там радиации. Некоторые полагают, что радионуклиды, оставленные на земле, попали в почву; другие думают, что животные, блуждающие по лесам, могут переносить эти частицы с собой и транспортировать их в новые места. Определение уровня радиации представляет проблему. Используют и дронов, чтобы составить карту, и крепят GPS-ошейники со встроенными дозиметрами на животны.

У этих различий есть побочные эффекты, которые объясняют, почему всю эту флору и фауну так сложно изучать. В Ржавом лесу, например, погибшие хвойные деревья были заменены лиственными деревьями, которые могли лучше переносить радиацию, но их опавшие листья менее кислые, что меняет живущие в них микроорганизмы. «Вы изменили экосистему», говорит ученый. «Это не просто радиация. Факторы перемешиваются».

Зона отчуждения Чернобыля — уникальна

Все это важно, потому что Зона отчуждения уникальна. На Земле есть лишь несколько других мест, где ранее были люди, но теперь их нет. Они стали примерами иного мира, несмотря на то, что две таких зоны, Чернобыль и Фукусима, также радиоактивны. И это тоже важно. Если считать, что ядерная энергетика будет одним из ключевых способов производства энергии, не усугубляющих продолжающийся климатический кризис на Земле, важно знать, насколько серьезной может быть авария на одной из этих атомных электростанций. Ядерная энергия считается экологически чистым источником энергии — нужна только холодная вода — и создает определенное количество отходов, но безопасность ее использования остается очень обсуждаемым вопросом.

Не забудьте подписаться на наш канал с новостями, чтобы не пропустить новости из Зоны. А еще посмотрите сериал от HBO, он очень крутой.

51 комментарий

1. Noelle Gian Noelle Gian 29.09.2020

When I originally commented I clicked the -Alert me when brand-new remarks are included- checkbox as well as now each time a comment is included I get four e-mails with the exact same remark. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

2. Oh my goodness! an amazing write-up man. Thanks However I am experiencing issue with ur rss. Don?t recognize why Unable to subscribe to it. Exists anyone obtaining the same rss trouble? Any individual who knows kindly react. Thnkx

3. dental one dental one 01.10.2020

I’m curious to find out what blog platform you happen to be working with? I’m experiencing some small security problems with my latest website and I’d like to find something more secure. Do you have any recommendations?

4. teeth contouring teeth contouring 01.10.2020

Hello there! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely glad I found it and I’ll be book-marking and checking back often!

5. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam comments? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.

6. front tooth crown front tooth crown 02.10.2020

My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on numerous websites for about a year and am nervous about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it? Any help would be greatly appreciated!

7. dental office dental office 02.10.2020

Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and sources back to your weblog? My blog site is in the exact same area of interest as yours and my visitors would really benefit from some of the information you provide here. Please let me know if this alright with you. Many thanks!

8. Hi! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains. If you know of any please share. Thanks!

9. dental dental 06.10.2020

My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on numerous websites for about a year and am concerned about switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it? Any help would be really appreciated!

10. Doug Dubrock Doug Dubrock 07.10.2020

I do accept as true with all the ideas you’ve introduced on your post. They’re very convincing and can definitely work. Still, the posts are very quick for beginners. May you please lengthen them a little from subsequent time? Thank you for the post.

11. Darin Hopton Darin Hopton 07.10.2020

I have to have made to order myspace images produced up, would you accomplish that kind of style function by any opportunity?

12. Magen Stutzman Magen Stutzman 08.10.2020

Hi there, You have performed a great job. I’ll certainly digg it and in my opinion recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this web site.

13. Thomasina Santrizos Thomasina Santrizos 08.10.2020

Spot i’ll carry on with this write-up, I truly think this fabulous website requirements much more consideration. I’ll probably be once more to learn to read far more, appreciate your that information.

14. This is the ideal blog site for any individual who wants to discover this topic. You realize so much its almost tough to say with you (not that I really would want?HaHa). You absolutely placed a brand-new spin on a subject thats been discussed for many years. Fantastic stuff, simply wonderful!

15. Good article. I find out something much more difficult on different blogs day-to-day. It will always be stimulating to review web content from various other authors and practice a something from their store. I?d choose to make use of some with the web content on my blog whether you don?t mind. Natually I?ll offer you a link on your internet blog site. Thanks for sharing.

16. security doors security doors 23.10.2020

Greetings! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my iphone 4. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this issue. If you have any suggestions, please share. Cheers!

17. security doors security doors 23.10.2020

First off I want to say wonderful blog! I had a quick question which I’d like to ask if you do not mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your thoughts prior to writing. I have had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out there. I truly do take pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be lost simply just trying to figure out how to begin. Any recommendations or tips? Thank you!

18. Appreciating the time and energy you put into your blog and detailed information you provide. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same old rehashed information. Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

19. growing weed growing weed 24.10.2020

Greetings from Los angeles! I’m bored to death at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I love the information you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, great blog!

20. Lindsey Vajgrt Lindsey Vajgrt 27.10.2020

Place on with this write-up, I really assume this site requires much more consideration. I?ll most likely be once again to review far more, many thanks for that information.

21. Thao Tennent Thao Tennent 28.10.2020

I was really pleased to locate this web-site. I wanted to many thanks for your time for this terrific read!! I certainly enjoying every bit of it and also I have you bookmarked to take a look at new stuff you blog post.

22. Hey there! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My site covers a lot of the same subjects as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Wonderful blog by the way!

23. Hi! I’m at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the superb work!

24. Hmm it looks like your site ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything. Do you have any points for inexperienced blog writers? I’d genuinely appreciate it.

25. Hey just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images aren’t loading properly. I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same outcome.

26. Hello, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam responses? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can suggest? I get so much lately it’s driving me insane so any assistance is very much appreciated.

27. Hey, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, wonderful blog!

28. Thanks for your marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you could be a great author.I will remember to bookmark your blog and will come back very soon. I want to encourage you to definitely continue your great writing, have a nice day!

29. elena ledoux elena ledoux 04.11.2020

Hi! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

30. Howdy! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My website discusses a lot of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you! Terrific blog by the way!

31. Currently it appears like Expression Engine is the best blogging platform available right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

32. Superb blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m hoping to start my own website soon but I’m a little lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely confused .. Any recommendations? Thanks!

33. I’m not that much of a internet reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back in the future. Cheers

34. security dog doors security dog doors 05.11.2020

Woah! I’m really digging the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that «perfect balance» between user friendliness and visual appeal. I must say you have done a fantastic job with this. In addition, the blog loads very quick for me on Firefox. Exceptional Blog!

35. Hello there! I know this is kind of off topic but I was wondering if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog platform as yours and I’m having problems finding one? Thanks a lot!

36. abb baldor motors abb baldor motors 06.11.2020

Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said «You can hear the ocean if you put this to your ear.» She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

37. I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back in the future. Cheers

38. steel mesh screens steel mesh screens 07.11.2020

With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My website has a lot of completely unique content I’ve either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I’d really appreciate it.

39. Thanks for your marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it, you will be a great author.I will make certain to bookmark your blog and will often come back in the future. I want to encourage you to continue your great work, have a nice afternoon!

40. boss security boss security 07.11.2020

Hi! I’m at work surfing around your blog from my new apple iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the great work!

41. Very good site you have here but I was wanting to know if you knew of any forums that cover the same topics discussed in this article? I’d really love to be a part of group where I can get suggestions from other experienced individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Many thanks!

42. Hi, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, superb blog!

43. My partner and I stumbled over here different website and thought I might check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to checking out your web page for a second time.

44. Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading? I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.

45. Greetings from Carolina! I’m bored to death at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I really like the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, excellent site!

46. Hi I am so happy I found your weblog, I really found you by accident, while I was browsing on Yahoo for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thank you for a remarkable post and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the minute but I have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much more, Please do keep up the fantastic job.